Friday, January 23, 2009

Ayam Masak Merah & Sayur Bayam



Lauk ni eden masak mlm tadi..sbrnya, 2 3 hr ni, proses utk perabihkan lauk mauk bhn mentah di dlm peti sejuk tu...he he he..tujuannya, aku tgh proses menjimatkn kos elektrik..sbb setahu akulah, kalau bil kita kurang dr rm20, kita x yah bayar...he he he...jadinye, smpena raya cina ni, aku mmg cuti dan dok blk umah mertua dan mak aku, so, kitaorg bercdg utk off je suis peti sejuk tu...agree tak ngn aku?...
ni resepi utk ayam mask merahlah...ni resepi aku yg kkdg aku mmg kelam kabut nak masak...
Bahan:-
* Lada kering ( aku rebus dulu bru blnder -utk kurengkan pedas)
* bawang putih, bwg merah, ikan blis..cmpurkan semua masa blnder lada
*ayam - digoreng bash..(jgn garing sgt)
*bawang besar - dihiris
*sos tomato, sos tiram, sos cili
*Daun bawang...utk hiasan.
* kentang - kalau sukerlah
Cara-caranya :-
*tumis lada yg dah diblnder ...emm ltak asam keping sekeping.tunggu sampai agak2 dah masak.....kena selalu kacau2, nanti geseng...
*bila agak2 dah masak, masukkn sesudu sos tomato, sos cili dan sos tiram...emmm yg ni ikut berapa byk lada yg di tumis...
*bila dah rasa ok, masukkn ayam dan kentng yg dah digoreng...jgn masukkn garam atau perasa dulu, sbb masa goreng ayam tadikan, dah ltk grm kat ayam tu kan...takut termasin lak..
* Dah siap dah...cuma sesape yg tak suka bwg besar mtah, bolh masukkn sebelum dimatikn api.....dan daun bwg tu utk hiasan je....he he he....
******yg sayur bayam tu, biasa jelah kan masaknyer....

1 comment:

  1. wahhh..sodapnyo..mintak sket..hehehe~ ok la tu siti.. off jek peti sjuk tu leh jmat..

    ReplyDelete

SELAMAT PAGI! SARAPAN PAGI YANG RINGKAS

Hai, Assalamualaikum dan selamat pagi!. dah sarapan?  biasanya Nurie hanya sarapan ringkas je setiap pagi sebab anak anak bersekolah dan ...