Tuesday, June 30, 2009

TAG - SUJAIHAH

tgh-tengah aku tak keje ni, dpt pulak keje umah dr sujaihah ni...disebbakn itu, aku buat cepat2...nanti terlupa pulak..


1. Bila kali terakhir anda cuci toilet-- hari ahad lepas,,..selalunyr aku akan cuci bila tak balik umah mak atau mertua....

2. Pencuci apa yang anda guna?-- hemmm.....dr brgan Cosway...apa ntah..tapi dicmpur ngn clorox...

3. Dalam 1 minggu berapa kali anda mop lantai? Kenapa?-- ikut mood dan lantai...kalau mia makan sepah2, hari2 aku mop lantai///.lgpun, lantai kat umah aku, kecik je...he he he

4. Apa tugasan anda sebelum menjelang malam?-- balik keje, terus masak..sbb dr opis dah set nak masak per...kuar opis, singgah kedai, pick up mia, baru smpai umah...masak2, laps tu mandi smbil tunggu husbnd balik, layan si kecik tu...smpailah mlm...tgok tv, tido,...

5. Apa menu hidangan makan malam anda yang paling simple?-- hmmm, nasi mmg wajib...so, lauk ringkas mestilah goreng telur ngn masak kicap....mr hubby suka tang ni...

6. Minuman yang anda buat setiap pagi?-- Milo panas, or nescafe or kalau dtg tak betul, buat air horlicks.

7. Sebelum tidur apa yang anda lakukan?-- baca buku..ataupun, tido si kecik tu...silap2, mia belum tido, ibunyer dah hanyutttttttttttttttttt.

8. Harus menjawab tag ini?
- hernee>>>>>ku tau mu ngantuk
- mummy dasy>>> ko kne buat w,pun lmbt.
- mimi >>> udah lama ku tak tag mu...
- jimakawaii>>> ko kan tak de keje...hik hik

yeah..........siap............

TAG - SUJAIHAH

tgh-tengah aku tak keje ni, dpt pulak keje umah dr sujaihah ni...disebbakn itu, aku buat cepat2...nanti terlupa pulak..


1. Bila kali terakhir anda cuci toilet-- hari ahad lepas,,..selalunyr aku akan cuci bila tak balik umah mak atau mertua....

2. Pencuci apa yang anda guna?-- hemmm.....dr brgan Cosway...apa ntah..tapi dicmpur ngn clorox...

3. Dalam 1 minggu berapa kali anda mop lantai? Kenapa?-- ikut mood dan lantai...kalau mia makan sepah2, hari2 aku mop lantai///.lgpun, lantai kat umah aku, kecik je...he he he

4. Apa tugasan anda sebelum menjelang malam?-- balik keje, terus masak..sbb dr opis dah set nak masak per...kuar opis, singgah kedai, pick up mia, baru smpai umah...masak2, laps tu mandi smbil tunggu husbnd balik, layan si kecik tu...smpailah mlm...tgok tv, tido,...

5. Apa menu hidangan makan malam anda yang paling simple?-- hmmm, nasi mmg wajib...so, lauk ringkas mestilah goreng telur ngn masak kicap....mr hubby suka tang ni...

6. Minuman yang anda buat setiap pagi?-- Milo panas, or nescafe or kalau dtg tak betul, buat air horlicks.

7. Sebelum tidur apa yang anda lakukan?-- baca buku..ataupun, tido si kecik tu...silap2, mia belum tido, ibunyer dah hanyutttttttttttttttttt.

8. Harus menjawab tag ini?
- hernee>>>>>ku tau mu ngantuk
- mummy dasy>>> ko kne buat w,pun lmbt.
- mimi >>> udah lama ku tak tag mu...
- jimakawaii>>> ko kan tak de keje...hik hik

yeah..........siap............

BILA MIA HANYA BERCD









nileh anak dara aku skg...dia kalau tak cepat2 pakaian baju,mmg dia akan selesa ber CD atau ber pampers je...nak kene cept2 pakai baju ngn suar, kalau tak, cnfirm dia dpt melarikan diri...agaknyer dia syok tgok ayah dia kkdg tak pakai baju, tu yg dia ikut agaknyer...anak..ooo anak...awak tu pompuan...tak elok tak pakai baju...

BILA MIA HANYA BERCD









nileh anak dara aku skg...dia kalau tak cepat2 pakaian baju,mmg dia akan selesa ber CD atau ber pampers je...nak kene cept2 pakai baju ngn suar, kalau tak, cnfirm dia dpt melarikan diri...agaknyer dia syok tgok ayah dia kkdg tak pakai baju, tu yg dia ikut agaknyer...anak..ooo anak...awak tu pompuan...tak elok tak pakai baju...

Monday, June 29, 2009

MASA BERLALU BEGITU SAJER.....


NI entry yg tertangguh....hari tu aku gi anto mia gi check up...punyerlah jenuh menungguh....see my number?.......padahal aku amik no tu kul 2.15 ptg.....dah hmpir 1 jam tunggu, barulah no 5114....aduhai....lamernya nak tunggu turn....layan jelah picturelah....see my daughter....dia dah boring ngadap depan, dia ngadap belkg pulak.......hmpir 2 jam stgh tunggu ( laps aku dah bangun duduk, bangun duduk ), barulah turn mia,.....








habis je amik injection, nurse tu pun ckp "..bulan depan, datang lagi erk..utk makan ubat cacing"..Ya Allah...tensennye aku.....bilalah nak tamat dr melakukan cek up ni...ada saper2 leh bgtau tak smpai bila harus aku gi klinik ni....

MASA BERLALU BEGITU SAJER.....


NI entry yg tertangguh....hari tu aku gi anto mia gi check up...punyerlah jenuh menungguh....see my number?.......padahal aku amik no tu kul 2.15 ptg.....dah hmpir 1 jam tunggu, barulah no 5114....aduhai....lamernya nak tunggu turn....layan jelah picturelah....see my daughter....dia dah boring ngadap depan, dia ngadap belkg pulak.......hmpir 2 jam stgh tunggu ( laps aku dah bangun duduk, bangun duduk ), barulah turn mia,.....








habis je amik injection, nurse tu pun ckp "..bulan depan, datang lagi erk..utk makan ubat cacing"..Ya Allah...tensennye aku.....bilalah nak tamat dr melakukan cek up ni...ada saper2 leh bgtau tak smpai bila harus aku gi klinik ni....

MIA SEMAKIN BERANI


"mi....mi.....mia nak masuk ni...tunggu sana tau"...



"yang kat sna cm best je ibu...mia gi sana eh"


"best arhh ibu kat sini...byk angin lah...kita gi tiap2 harilah ibu"


" uh..kat sna ramai kawanlah ibu....kat sini mia sowang je...tak bestlah"


" kat sana diaorg cm best je...siap gelak2 je"


"best;ah kat sana ibu...kita gi sanalah...ramai kawan"


"ibu ni ......buat derk je...."


"ibu....jomlah.....ibu ni......" ( perasan tak gmbr mia ngences...hik hik )

nielah xtvt kitaorg time2 petang/...tapi, taklah selalu..time si ibu ni ada mood je...sbb, balik dr keje, pick up dia kat nursery, terus bawa gi taman permainan ni....dah berani arhh dia.....

MIA SEMAKIN BERANI


"mi....mi.....mia nak masuk ni...tunggu sana tau"...



"yang kat sna cm best je ibu...mia gi sana eh"


"best arhh ibu kat sini...byk angin lah...kita gi tiap2 harilah ibu"


" uh..kat sna ramai kawanlah ibu....kat sini mia sowang je...tak bestlah"


" kat sana diaorg cm best je...siap gelak2 je"


"best;ah kat sana ibu...kita gi sanalah...ramai kawan"


"ibu ni ......buat derk je...."


"ibu....jomlah.....ibu ni......" ( perasan tak gmbr mia ngences...hik hik )

nielah xtvt kitaorg time2 petang/...tapi, taklah selalu..time si ibu ni ada mood je...sbb, balik dr keje, pick up dia kat nursery, terus bawa gi taman permainan ni....dah berani arhh dia.....

AL-FATIHAH


Pagi ni sya mendapat berita atas kematian ayah kepada rakan sekerja saya iaitu Susila....jadi, tghari ni saya akan pergi melawatnyer beserta kawan-kawan yang lain.....semoga dia agak tenang dgn kehadiran kami..Insya Allah....kita sedekahkan al-Fatihah untuk ayahnyer....Al-fatihah...

Fail:Al-fatihah.png



AL-FATIHAH


Pagi ni sya mendapat berita atas kematian ayah kepada rakan sekerja saya iaitu Susila....jadi, tghari ni saya akan pergi melawatnyer beserta kawan-kawan yang lain.....semoga dia agak tenang dgn kehadiran kami..Insya Allah....kita sedekahkan al-Fatihah untuk ayahnyer....Al-fatihah...

Fail:Al-fatihah.png



Saturday, June 27, 2009

BALASAN SEORANG MENANTU

Kisah sedih ini betul2 buat aku terpana dan begitu kagum dengan ketabahan hati seorang wanita ini........dia bukanlah calang2 wanita dan bukanlah hebat untuk kita kagumi..,..tapi, amik ikhtibar disebalik cerita hidupnyer.

wanita ini, berkelulusan dari Mesir dlm jurusan undang-undang syariah.....berumahtangga ketika hampir lg sebulan utk menamatkan degreenya...disini, terdpt percanggahan antara keluarga wanita dan suaminya...keluarga wanita ini inginkan dia menghabiskan pembelajarannya yg tinggl hanya sebulan sajer.....satu jangka masa yg tak lama...tapi, atas desakan keluarga lelaki, perkahwinan gantung itu berlaku......

khabar gembiranya, sekembalinye dia dari mesir, dia disahkan mengandung....musnah impian si ibu wanita ini utk melihat anaknya bekerja dan merasa "hasil" dr pengorbnannyer terhadap wanita itu....tapi, si ibu menyimpan impian yg satu hari nanti, dia akan "merasa" hasil dr pengorbanannya itu,....

ikutlah si wanita yg sudah bergelar isteri ini ke pangkuan suami.....dia melupakan cita-citanya untk menjadi seorang peguam syariah...bekerjalah dia sebagai seorang kerani dan bermcm2 kerja yg dilakukan untuk menampung hidupya...genap setahun perkawinan, dia dikurniakan seorang cahayamata..........berapalah sgt gaji kerani yg dia perolehi...apatalah lagi, dia menggunakan sijil SPMnya utk memohon kerja...kenapa dia tak menggunakan degree luar negara?....dia "terlupa" waktu gemilangnya utk mengambil sijil itu diwaktu konvokesyennyer....dia pulang ke tanah air terlalu awal....di saat, kawn2 yg lain bergembira meraihkan kejayaan mereka menggenggam segulung ijazah, dia sibuk tertungkus lumus utk membesarkan anaknya....di bulan puasa, dia sibuk memerah keringt menjual air dan puding di bazar ramadhan....niatnya utk membeli brg2 raya utk dirinya dan juga utk mengembirakan hati ibunya di kampung........

bila dia dah lama melupakan cita-citanya, dia beralih ke kerjaya yg agak tidak setimpal dengan pelajarannya...menjadi seorang guru KAFA......dgn gaji hanya rm650....Alhamdulillah..dia dikurniakan Allah kebolehan yg lain....yg mana, ianya bolh memberi sdkit duit poket bg dirinya dan keluarga.....dia menetap di umah mertuanya.........yg mana, cita-citanya semakin sukar utk digapai.....dia membela ipar-iparnya dengan hati yg ikhlas...w,pun, kkdg hatinya cukup tercalar bila mertuanya seakan tidak bolh menerimanya yg hanya bekerja sebagai cikgu tadika....bila adaorg tanya menantunya keje apa?...dia cuma berckp, alah...cikgu tadika je...keje biasa2 je....betapa dia lupa yg menantunya itu terpaksa berpindah ke rumahnya dan mmbuatkan dia behenti keje sebgai kerani hnaya utk menjaga dia....sedangkan, anak2 dia hanya pulang ke kampung bila ada hal-hal penting...dia terima dirinya seadaanya...

ujian semakin hebat menimpanya apabila ibu mertuannya meninggal dunia....,,...yg tinggal di rumah pusaka tu hanyalah dia, suaminya, anaknya dan juga bapa mertuanya yg dia tidak pernah membezakan antara bapa mertua dan bapanyer sndiri......tapi, bapa mertuanya seprt cacing kepanasan bila isterinya meninggalkannya...hampir2, dia "diratah" oleh bapa mertuanya sndiri...itu pun, dia pendamkan sndiri dan hanya berserah pada Allah agar Allah dpt menyelamatkan harga dirinya....

kini, bila dia menyambung usaha niaga ibu mertuanya, dia ditudh oleh ipar2nya sebagai seroang yg ingin membolot harta keluarga mertuanya....betapa hasad dengki telah merasuk ipar duainya menyebabkan perniagaan yg dia uruskan, dirampas oleh mereka....keuntungan dr perniagaan tu, dibahagi antara mereka...apa yg wanita ini dpt?..hanyalah rm400 beserta cincin zhulian....betapa segala pengorbanan seorang menantu yg begitu menjaga maruah dan aib keluarga mertuanya, di perkotakkatikkan sebegini...sehingga, motor buruk yg dia bawa utk pergi mengajar, di ambil kerana bpkr wanita ini suka2 mnggunakan harta keluarga mertua....sampai hati.........w,pun, selama hmpir 8 tahun, dia bersabar, akhirnya, dia menyerah kalah.....dia ingin membawa hatinya keluar dr rumah itu....sesungguhnya semoga Allah memblas segala perngorbanannya ini dengan dilimpahi rezeki yg byk dan diberikan keharmonian dlm rumah tangganya......aminnnnnnnnnnnnnnn..


p/s : segala idea mahupun cadgan, bolhlah diberikan..Insya Allah akan disampaikan kepada wanita ini yg sudah mula berputus asa....

BALASAN SEORANG MENANTU

Kisah sedih ini betul2 buat aku terpana dan begitu kagum dengan ketabahan hati seorang wanita ini........dia bukanlah calang2 wanita dan bukanlah hebat untuk kita kagumi..,..tapi, amik ikhtibar disebalik cerita hidupnyer.

wanita ini, berkelulusan dari Mesir dlm jurusan undang-undang syariah.....berumahtangga ketika hampir lg sebulan utk menamatkan degreenya...disini, terdpt percanggahan antara keluarga wanita dan suaminya...keluarga wanita ini inginkan dia menghabiskan pembelajarannya yg tinggl hanya sebulan sajer.....satu jangka masa yg tak lama...tapi, atas desakan keluarga lelaki, perkahwinan gantung itu berlaku......

khabar gembiranya, sekembalinye dia dari mesir, dia disahkan mengandung....musnah impian si ibu wanita ini utk melihat anaknya bekerja dan merasa "hasil" dr pengorbnannyer terhadap wanita itu....tapi, si ibu menyimpan impian yg satu hari nanti, dia akan "merasa" hasil dr pengorbanannya itu,....

ikutlah si wanita yg sudah bergelar isteri ini ke pangkuan suami.....dia melupakan cita-citanya untk menjadi seorang peguam syariah...bekerjalah dia sebagai seorang kerani dan bermcm2 kerja yg dilakukan untuk menampung hidupya...genap setahun perkawinan, dia dikurniakan seorang cahayamata..........berapalah sgt gaji kerani yg dia perolehi...apatalah lagi, dia menggunakan sijil SPMnya utk memohon kerja...kenapa dia tak menggunakan degree luar negara?....dia "terlupa" waktu gemilangnya utk mengambil sijil itu diwaktu konvokesyennyer....dia pulang ke tanah air terlalu awal....di saat, kawn2 yg lain bergembira meraihkan kejayaan mereka menggenggam segulung ijazah, dia sibuk tertungkus lumus utk membesarkan anaknya....di bulan puasa, dia sibuk memerah keringt menjual air dan puding di bazar ramadhan....niatnya utk membeli brg2 raya utk dirinya dan juga utk mengembirakan hati ibunya di kampung........

bila dia dah lama melupakan cita-citanya, dia beralih ke kerjaya yg agak tidak setimpal dengan pelajarannya...menjadi seorang guru KAFA......dgn gaji hanya rm650....Alhamdulillah..dia dikurniakan Allah kebolehan yg lain....yg mana, ianya bolh memberi sdkit duit poket bg dirinya dan keluarga.....dia menetap di umah mertuanya.........yg mana, cita-citanya semakin sukar utk digapai.....dia membela ipar-iparnya dengan hati yg ikhlas...w,pun, kkdg hatinya cukup tercalar bila mertuanya seakan tidak bolh menerimanya yg hanya bekerja sebagai cikgu tadika....bila adaorg tanya menantunya keje apa?...dia cuma berckp, alah...cikgu tadika je...keje biasa2 je....betapa dia lupa yg menantunya itu terpaksa berpindah ke rumahnya dan mmbuatkan dia behenti keje sebgai kerani hnaya utk menjaga dia....sedangkan, anak2 dia hanya pulang ke kampung bila ada hal-hal penting...dia terima dirinya seadaanya...

ujian semakin hebat menimpanya apabila ibu mertuannya meninggal dunia....,,...yg tinggal di rumah pusaka tu hanyalah dia, suaminya, anaknya dan juga bapa mertuanya yg dia tidak pernah membezakan antara bapa mertua dan bapanyer sndiri......tapi, bapa mertuanya seprt cacing kepanasan bila isterinya meninggalkannya...hampir2, dia "diratah" oleh bapa mertuanya sndiri...itu pun, dia pendamkan sndiri dan hanya berserah pada Allah agar Allah dpt menyelamatkan harga dirinya....

kini, bila dia menyambung usaha niaga ibu mertuanya, dia ditudh oleh ipar2nya sebagai seroang yg ingin membolot harta keluarga mertuanya....betapa hasad dengki telah merasuk ipar duainya menyebabkan perniagaan yg dia uruskan, dirampas oleh mereka....keuntungan dr perniagaan tu, dibahagi antara mereka...apa yg wanita ini dpt?..hanyalah rm400 beserta cincin zhulian....betapa segala pengorbanan seorang menantu yg begitu menjaga maruah dan aib keluarga mertuanya, di perkotakkatikkan sebegini...sehingga, motor buruk yg dia bawa utk pergi mengajar, di ambil kerana bpkr wanita ini suka2 mnggunakan harta keluarga mertua....sampai hati.........w,pun, selama hmpir 8 tahun, dia bersabar, akhirnya, dia menyerah kalah.....dia ingin membawa hatinya keluar dr rumah itu....sesungguhnya semoga Allah memblas segala perngorbanannya ini dengan dilimpahi rezeki yg byk dan diberikan keharmonian dlm rumah tangganya......aminnnnnnnnnnnnnnn..


p/s : segala idea mahupun cadgan, bolhlah diberikan..Insya Allah akan disampaikan kepada wanita ini yg sudah mula berputus asa....

Friday, June 26, 2009

YEAK.....YEAK......

kesabaran aku teruji pagi tadi.....mestilah sebab anak dara aku tu.....time aku sibuk nak mandi, dia sibuk nak basuh mukalah keng konon.....last2, dia pun sibuk mandi.......bila aku dah siapkan dia pakai baju dan siap2 nak gi nursery, dia buat muka cm nak poo poo......aku tanyalah......."mia nak erg erg ek?. ( nak poo poo lah)..sambil memek muka buat2 cm nak neran......dia angguk smbil buat gak gaya neran tu....

kalutlah aku nak buka pampers dia yg baru je pakai tu.....smpai kat bilik air, dia pun cangkung tuk poo poo.....dlm 5 minit, dia ckp dah smbil diri...aku soh dia cangkung balik smbil soh buat2 neran......dia pun, neran2lah kengkonon.....agaknyer dia penat cangkung, dia pun bangun....."mi.....dah".....

dah lah tu agaknyer.....aku pun cebukkan dia...dah siap tu, aku soh dia gi depan smntara aku nak siram hasil poo poo dia tu..........sambil2 aku basuh tangan, dia tarik baju aku dr blkg smbil ckp.." yeak.....yeak...."....tapi, aku tak tgok blkg pun.....bila kali kedua dia tarik baju aku, aku toleh..dan........

"YA ALLAH.......KO NI MIAAAAAAAAAAAAAAAA....".......

cube teka apaer?.....dia poo poo kat dapur aku...aduh...dahlah lmbt nak gi keje...dia kasi keje lak kat aku....

aku pun bisinglah kat dia....yg dia smbil muka selamber asyik ckp bnda yg sama je...eh...yek....yeak......ish.......
sambil mulut ngomel, smbil aku bersihkan lantai dapur tu.....geram je....cepat2 aku pakaikan dia pampers balik smbil dia tersengih.....

anak, anak...nguji kesabran betullah......

YEAK.....YEAK......

kesabaran aku teruji pagi tadi.....mestilah sebab anak dara aku tu.....time aku sibuk nak mandi, dia sibuk nak basuh mukalah keng konon.....last2, dia pun sibuk mandi.......bila aku dah siapkan dia pakai baju dan siap2 nak gi nursery, dia buat muka cm nak poo poo......aku tanyalah......."mia nak erg erg ek?. ( nak poo poo lah)..sambil memek muka buat2 cm nak neran......dia angguk smbil buat gak gaya neran tu....

kalutlah aku nak buka pampers dia yg baru je pakai tu.....smpai kat bilik air, dia pun cangkung tuk poo poo.....dlm 5 minit, dia ckp dah smbil diri...aku soh dia cangkung balik smbil soh buat2 neran......dia pun, neran2lah kengkonon.....agaknyer dia penat cangkung, dia pun bangun....."mi.....dah".....

dah lah tu agaknyer.....aku pun cebukkan dia...dah siap tu, aku soh dia gi depan smntara aku nak siram hasil poo poo dia tu..........sambil2 aku basuh tangan, dia tarik baju aku dr blkg smbil ckp.." yeak.....yeak...."....tapi, aku tak tgok blkg pun.....bila kali kedua dia tarik baju aku, aku toleh..dan........

"YA ALLAH.......KO NI MIAAAAAAAAAAAAAAAA....".......

cube teka apaer?.....dia poo poo kat dapur aku...aduh...dahlah lmbt nak gi keje...dia kasi keje lak kat aku....

aku pun bisinglah kat dia....yg dia smbil muka selamber asyik ckp bnda yg sama je...eh...yek....yeak......ish.......
sambil mulut ngomel, smbil aku bersihkan lantai dapur tu.....geram je....cepat2 aku pakaikan dia pampers balik smbil dia tersengih.....

anak, anak...nguji kesabran betullah......