Saturday, August 28, 2010

ZAFRAN SEBULAN


BERAT = 4.3KG
PANJANG = 55 CM



ZAFRAN SEBULAN


BERAT = 4.3KG
PANJANG = 55 CM



HARINYA AKAN TIBA

Orang dok sibuk menghitung hari nak beraya, aku lak dok sibuk hitung hari nak nek keje...ish....lg 5 hari je ...lpas ni, aku kene serasikan diri ngn jadual baru lak...dah kene bangun lg awal or mungkin utk seminggu terakhir pose ni, x tido lpas sahur hingga gi keje..( ye ke?)..hik hik..

dah mula kene set time nak kuar umah kul bape, smpai umah bbyster kul bape dan yg penting, agak2, punch card aku jejak tak angka 8 di awal pg?..hik hik hik...

bbyster dah settle dan berbincang tntg syart2 yg perlu aku dan bbyster tu patuhi....aku pun dah inform makcik tu tntg keinginan aku utk kasi susu bdan sepenuhnya kt zafran...w,pun dia agak confuse, tp dia ttp usaha utk mencuba..chaiyok makcik..he he he..

peralatan mengepam pun aku kne standby.....tmpt utk mengepam x de mslh kt opis aku..samada di pantry or surau....ok je....x pun, aku sembunyik bwh meja aku..he he e....

dan yg pastinyer, mesti aku sedih utk lpas 2 2 org anak aku kt makcik tu.....lg2 si mia...dia mesti susah nak kerasan..tp harp2, dia cept serasi ngn makcik tu...

HARINYA AKAN TIBA

Orang dok sibuk menghitung hari nak beraya, aku lak dok sibuk hitung hari nak nek keje...ish....lg 5 hari je ...lpas ni, aku kene serasikan diri ngn jadual baru lak...dah kene bangun lg awal or mungkin utk seminggu terakhir pose ni, x tido lpas sahur hingga gi keje..( ye ke?)..hik hik..

dah mula kene set time nak kuar umah kul bape, smpai umah bbyster kul bape dan yg penting, agak2, punch card aku jejak tak angka 8 di awal pg?..hik hik hik...

bbyster dah settle dan berbincang tntg syart2 yg perlu aku dan bbyster tu patuhi....aku pun dah inform makcik tu tntg keinginan aku utk kasi susu bdan sepenuhnya kt zafran...w,pun dia agak confuse, tp dia ttp usaha utk mencuba..chaiyok makcik..he he he..

peralatan mengepam pun aku kne standby.....tmpt utk mengepam x de mslh kt opis aku..samada di pantry or surau....ok je....x pun, aku sembunyik bwh meja aku..he he e....

dan yg pastinyer, mesti aku sedih utk lpas 2 2 org anak aku kt makcik tu.....lg2 si mia...dia mesti susah nak kerasan..tp harp2, dia cept serasi ngn makcik tu...

Wednesday, August 18, 2010

BEDUNG, BAIK ATAU TIDAK UNTUK ANAK KITA

Orang muda zaman sekarang atau pun ibu muda zaman sekarang, semakin melupakan ajaran atau amalan orang-orang lama semasa pantang atau dalam menjaga bayi.

Salah satunyer perbincangan hangat tentang BERBEDUNG....ada org ckp, kalau kita bedungkan bayi sejak dr kecil, nanti bayi itu lmbat bergerak atau tidak aktif.....,...jom kita selidik apa kata pakar dari segi baik dan buruknya berbedung..

PANDANGAN PAKAR ( keburukan )

Pada segi pembangunan otak dan sistem sarafnya melembapkan pembangunan otak di tahap satu dan seterusnya;-
- Dia akan lambat menggunakan tangan dan kakinya.
- Dia akan lambat membuka genggaman jarinya.
- Dia akan lambat merasa sentuhan yang tepat, jelas dan tidak mengelirukan.

Ini kerana, bayi sentiasa ditelentangkan dan sukar untuk bergerak.....jadinya, bayi agak lmbt utk belajar sesuatu yang baru...

PANDANGAN PAKAR BIDAN/ORG2 LAMA;-

-Bayi perlu dibedung agar tidurnya nyenyak dan tidak mudah terkejut.
- Agar bayi sentiasa tenang kerana seolah-olah sentiasa dipeluk oleh ibunya.
- Bayi yang di bedung akan tidur lebih lena kerana mereka tidak cepat terkejut apabila terdengar sesuatu benda terjatuh dengan kuat.
-Bayi lebih berdisiplin kerana waktu tidur yang teratur dan bangun apabila tiba waktu menyusu.
-Anda dapat merehatkan badan kerana berpantang sebenarnya amat meletihkan dengan pelbagai aktiviti lain seperti bertungku, berurut, bertangas dengan pergerakan anda yang lebih terbatas.

PANDANGAN SAYA ( sebagai seorang ibu )

- Bila kita dlm pantang dan perlukan rehat secukupnya, baik bedungkan bayi anda agar dia tidur lena..dan masa dia tidur itu, anda boleh gunakn waktu yg ada dengan sebaiknya.nak mengepam ke, membaca buku ke,etc..
- bila dah lepas tempoh berpantang, bayi boleh dibiarkan tidak berbedung...tapi bila waktu tido or malam, elok berbdung....biar bayi terasa kehangatannya...

BEDUNG, BAIK ATAU TIDAK UNTUK ANAK KITA

Orang muda zaman sekarang atau pun ibu muda zaman sekarang, semakin melupakan ajaran atau amalan orang-orang lama semasa pantang atau dalam menjaga bayi.

Salah satunyer perbincangan hangat tentang BERBEDUNG....ada org ckp, kalau kita bedungkan bayi sejak dr kecil, nanti bayi itu lmbat bergerak atau tidak aktif.....,...jom kita selidik apa kata pakar dari segi baik dan buruknya berbedung..

PANDANGAN PAKAR ( keburukan )

Pada segi pembangunan otak dan sistem sarafnya melembapkan pembangunan otak di tahap satu dan seterusnya;-
- Dia akan lambat menggunakan tangan dan kakinya.
- Dia akan lambat membuka genggaman jarinya.
- Dia akan lambat merasa sentuhan yang tepat, jelas dan tidak mengelirukan.

Ini kerana, bayi sentiasa ditelentangkan dan sukar untuk bergerak.....jadinya, bayi agak lmbt utk belajar sesuatu yang baru...

PANDANGAN PAKAR BIDAN/ORG2 LAMA;-

-Bayi perlu dibedung agar tidurnya nyenyak dan tidak mudah terkejut.
- Agar bayi sentiasa tenang kerana seolah-olah sentiasa dipeluk oleh ibunya.
- Bayi yang di bedung akan tidur lebih lena kerana mereka tidak cepat terkejut apabila terdengar sesuatu benda terjatuh dengan kuat.
-Bayi lebih berdisiplin kerana waktu tidur yang teratur dan bangun apabila tiba waktu menyusu.
-Anda dapat merehatkan badan kerana berpantang sebenarnya amat meletihkan dengan pelbagai aktiviti lain seperti bertungku, berurut, bertangas dengan pergerakan anda yang lebih terbatas.

PANDANGAN SAYA ( sebagai seorang ibu )

- Bila kita dlm pantang dan perlukan rehat secukupnya, baik bedungkan bayi anda agar dia tidur lena..dan masa dia tidur itu, anda boleh gunakn waktu yg ada dengan sebaiknya.nak mengepam ke, membaca buku ke,etc..
- bila dah lepas tempoh berpantang, bayi boleh dibiarkan tidak berbedung...tapi bila waktu tido or malam, elok berbdung....biar bayi terasa kehangatannya...

MINGGU PERTAMA - KEEMPAT PERKEMBANGAN JANIN

Sepanjang kehamilan, bayi akan berkembang daripada satu sel sehingga menjadi janin yang kelihatan seperti bentuk manusia dan seterusnya lahir sebagai bayi yang comel dan sihat, Banyak perkara menarik yang berlaku sepanjag minggu-minggu ini. Ketahui fakta-fakta menarik tentang minggu-minggu pertama kehamilan anda.

SPERMA
- Purata pancutan air mani dari lelaki adalah sekitar 60 juta sehingga 150 juta benih. Sekiranyer kurang daripada 40 juta, lelaki tersebut menghadapi masalah kesuburan. Dan ini menyukarkan pasangannya untuk mengandung.


OVUM
- Ovum berada dalam tiub fallopio seorang wanita. Ovum ini tidak bergerak terlalu aktif kecuali disebabkan pengecutan dan pengenduran otot-otot tiub Fallopio.


MINGGU PERTAMA
- Lapan hari selepas persenyawaan, blastosis akan merembeskan mukus untuk menyatakan kehadirannya di dalam rahim.


MINGGU KEDUA
- Blastosis mula mengelembung dan membahagi dua kali dalam tempoh sehari. Pada hari ke-12, jumlahnya akan menjadi beribu-ribu. Setelah itu, blastosis ditanam dengan kukuh pada endometrium.


MINGGU KETIGA
- Selepas tiga minggu persenyawaan, saiz embrio ialah sepanjang 2 mm, Gen janin mula membentuk tiga lapisan sel daripada organ badan yang akan bergabung.


MINGGU KEEMPAT
- Bentuk asas seorang manusia mula bergabung. Panjang embrio lebih kurang 6mm. Pada minggu ini, akan kelihatanlah bentuk awal otak dan tulang belakang fetus. Jantung mengepam darah ke paru-paru dan aorta ( urat besar yang mengalirkan darah daripada jantung)

MINGGU PERTAMA - KEEMPAT PERKEMBANGAN JANIN

Sepanjang kehamilan, bayi akan berkembang daripada satu sel sehingga menjadi janin yang kelihatan seperti bentuk manusia dan seterusnya lahir sebagai bayi yang comel dan sihat, Banyak perkara menarik yang berlaku sepanjag minggu-minggu ini. Ketahui fakta-fakta menarik tentang minggu-minggu pertama kehamilan anda.

SPERMA
- Purata pancutan air mani dari lelaki adalah sekitar 60 juta sehingga 150 juta benih. Sekiranyer kurang daripada 40 juta, lelaki tersebut menghadapi masalah kesuburan. Dan ini menyukarkan pasangannya untuk mengandung.


OVUM
- Ovum berada dalam tiub fallopio seorang wanita. Ovum ini tidak bergerak terlalu aktif kecuali disebabkan pengecutan dan pengenduran otot-otot tiub Fallopio.


MINGGU PERTAMA
- Lapan hari selepas persenyawaan, blastosis akan merembeskan mukus untuk menyatakan kehadirannya di dalam rahim.


MINGGU KEDUA
- Blastosis mula mengelembung dan membahagi dua kali dalam tempoh sehari. Pada hari ke-12, jumlahnya akan menjadi beribu-ribu. Setelah itu, blastosis ditanam dengan kukuh pada endometrium.


MINGGU KETIGA
- Selepas tiga minggu persenyawaan, saiz embrio ialah sepanjang 2 mm, Gen janin mula membentuk tiga lapisan sel daripada organ badan yang akan bergabung.


MINGGU KEEMPAT
- Bentuk asas seorang manusia mula bergabung. Panjang embrio lebih kurang 6mm. Pada minggu ini, akan kelihatanlah bentuk awal otak dan tulang belakang fetus. Jantung mengepam darah ke paru-paru dan aorta ( urat besar yang mengalirkan darah daripada jantung)

10 MAKANAN BERKHASIAT BAGI IBU HAMIL

10 makanan berkhasiat bagi ibu-ibu yang hamil:-

* Roti gandum tulen adalah penyediaan bagi memberi tenaga untuk jangka masa pajang kerana ia dipenuhi serat, kanji, kalsium, zat besi, vitamin B dan asid folik.

* Buah-buahan samada segar atau di dalam tin mengandungi serat dan lebih vitamin termasuklah vitamin C, mineral dan anti oksida.

* Makanan segar seperti mentega, susu dan yogurt dipenuhi kalsium, protein dan beberapa vitamin. ada sesetengah yang tinggi lemak. Oleh iu, beri perhatian pada jenis yang rendah lemak.

* Kehijauan, dedaun yang segar atau sayuran sejuk dipenuhi dengan vitamin C, serta dan asid folik.

* Ubi kentang memberi tenaga berpanjangan dipenuhi dengan kanji, serat, zat besi, kalsium dan vitamin B. Ia juga adalah sumber utama karbohidrat.

* Daging merah yang tidak berlemak, ayam serta itik mempunyai protein, zat besi, vitamin dan mineral. Masak dengan menggunakan sedikit minyak dan juga garam.

* Buah-buahan yang kering seperti aprikot mengandungi zat besi, serat, vitamin C dan vitamin lain serta mineral.

* Ikan merupakan sumber protein yang rendah lemak dan tinggi zat besi. Cuba campurkannya dengan omega-3 yang kaya dengan minyak ikan seperti tuna, ikan air tawar, salmon atau sardin pada setiap minggu.

* Kedua-dua gandum pasta dan gandum memberi tenaga berpanjangan sama seperti serat.

* Bijirin dan kekacang adalah sumber terbaik protein dan serat. Pembelian pelbagai makanan di dalam tin menyelamatkan anda dari pembaziran.

Sumber dari : majalah mami & baby ( Disember 2009 )

10 MAKANAN BERKHASIAT BAGI IBU HAMIL

10 makanan berkhasiat bagi ibu-ibu yang hamil:-

* Roti gandum tulen adalah penyediaan bagi memberi tenaga untuk jangka masa pajang kerana ia dipenuhi serat, kanji, kalsium, zat besi, vitamin B dan asid folik.

* Buah-buahan samada segar atau di dalam tin mengandungi serat dan lebih vitamin termasuklah vitamin C, mineral dan anti oksida.

* Makanan segar seperti mentega, susu dan yogurt dipenuhi kalsium, protein dan beberapa vitamin. ada sesetengah yang tinggi lemak. Oleh iu, beri perhatian pada jenis yang rendah lemak.

* Kehijauan, dedaun yang segar atau sayuran sejuk dipenuhi dengan vitamin C, serta dan asid folik.

* Ubi kentang memberi tenaga berpanjangan dipenuhi dengan kanji, serat, zat besi, kalsium dan vitamin B. Ia juga adalah sumber utama karbohidrat.

* Daging merah yang tidak berlemak, ayam serta itik mempunyai protein, zat besi, vitamin dan mineral. Masak dengan menggunakan sedikit minyak dan juga garam.

* Buah-buahan yang kering seperti aprikot mengandungi zat besi, serat, vitamin C dan vitamin lain serta mineral.

* Ikan merupakan sumber protein yang rendah lemak dan tinggi zat besi. Cuba campurkannya dengan omega-3 yang kaya dengan minyak ikan seperti tuna, ikan air tawar, salmon atau sardin pada setiap minggu.

* Kedua-dua gandum pasta dan gandum memberi tenaga berpanjangan sama seperti serat.

* Bijirin dan kekacang adalah sumber terbaik protein dan serat. Pembelian pelbagai makanan di dalam tin menyelamatkan anda dari pembaziran.

Sumber dari : majalah mami & baby ( Disember 2009 )

AMALAN SEMASA MENGANDUNG

Ketika mengandung, seorang wanita itu haruslah mengerjakan segala perintah Allah.....Disamping itu, perlu melakukan amalan2 yang baik agak zuriat yang dikandungnya juga merupakan insan yang sentiasa dlam glongan orang yang beriman.

Antara amalan-amalan seorang wanita itu ialah :-
1 ) BANYAKKAN BERTAUBAT - kita perlu bertaubat atas segala dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan...ini adalah utk supaya zuriat yang akan dilahirkan itu nanti mampu menjadi insan yang bertaqwa hendaknya.

2) MENUTUP AURAT - agar hidup menjadi berkat dan diredhai Allah serta menjauhkan kita dr fitnah manusia.

3) MEMPERBANYAKKAN AYAT-AYAT SUCI AL-QURAN DAN SURAH2 YANG TERTENTU:-
* Membaca surah Al-FATIHAH dan Ayat KURSI.
* Membaca surah YASSIN hingga akhir.
* Membaca surah AT-TAUBAT hingga akhir.
* Membaca surah YUSUF hingga akhir - agar memperolehi anak yang soleh, sihat, cantik dan sempurna.
* Membaca surah LUQMAN - agar anak yang diperolehi anak yang taat.
* Membaca surah MARYAM - utk peroleh anak yang sabar dan taat.
* Membaca surah An-NAHL ayat 78 - memudahkan perjalanan mengandung dan bersalin.
* Membaca surah AL-A'RAF ayat 189 - memudahkan bersalin.

AMALAN SEMASA MENGANDUNG

Ketika mengandung, seorang wanita itu haruslah mengerjakan segala perintah Allah.....Disamping itu, perlu melakukan amalan2 yang baik agak zuriat yang dikandungnya juga merupakan insan yang sentiasa dlam glongan orang yang beriman.

Antara amalan-amalan seorang wanita itu ialah :-
1 ) BANYAKKAN BERTAUBAT - kita perlu bertaubat atas segala dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan...ini adalah utk supaya zuriat yang akan dilahirkan itu nanti mampu menjadi insan yang bertaqwa hendaknya.

2) MENUTUP AURAT - agar hidup menjadi berkat dan diredhai Allah serta menjauhkan kita dr fitnah manusia.

3) MEMPERBANYAKKAN AYAT-AYAT SUCI AL-QURAN DAN SURAH2 YANG TERTENTU:-
* Membaca surah Al-FATIHAH dan Ayat KURSI.
* Membaca surah YASSIN hingga akhir.
* Membaca surah AT-TAUBAT hingga akhir.
* Membaca surah YUSUF hingga akhir - agar memperolehi anak yang soleh, sihat, cantik dan sempurna.
* Membaca surah LUQMAN - agar anak yang diperolehi anak yang taat.
* Membaca surah MARYAM - utk peroleh anak yang sabar dan taat.
* Membaca surah An-NAHL ayat 78 - memudahkan perjalanan mengandung dan bersalin.
* Membaca surah AL-A'RAF ayat 189 - memudahkan bersalin.

MINGGU PERTAMA

Dalam minggu ini, si ibu perlu mengelakkan diri dari terbabit dengan alkohol, dadah dan ubat-ubatan serta produk tembakau. Bahan-bahan ini boleh menyebabkan gangguang pada kelahiran, sindrom fetus alkohol, maslah pernafasan, kurang berat badan dan masalah kesihatan lain.

Berbincanglah bersama dengan doktor tentang sebarang ubat-ubatan yang anda ambil. anda juga perlu mengambil langkah berjaga-jaga dengan perubatan kerana byk ubat-ubatan yang didapati di klinik-klinik atau farmasi boleh menyebabkan janin terjejas.

kekalkan diet yang mengandungi jumlah vitamin yang mencukupi, terutama sekali asid folik. Wanita yang cuba hamil perlu mengambil sekurang-kurangnya 3 bulan dr tarikh kehamilan. asid folik yang mencukupo dpat mengurangkan risiko gangguan pada kelahiran yang disebabkan perkembangan otak dan saraf yang tidak sempurna.

MINGGU PERTAMA

Dalam minggu ini, si ibu perlu mengelakkan diri dari terbabit dengan alkohol, dadah dan ubat-ubatan serta produk tembakau. Bahan-bahan ini boleh menyebabkan gangguang pada kelahiran, sindrom fetus alkohol, maslah pernafasan, kurang berat badan dan masalah kesihatan lain.

Berbincanglah bersama dengan doktor tentang sebarang ubat-ubatan yang anda ambil. anda juga perlu mengambil langkah berjaga-jaga dengan perubatan kerana byk ubat-ubatan yang didapati di klinik-klinik atau farmasi boleh menyebabkan janin terjejas.

kekalkan diet yang mengandungi jumlah vitamin yang mencukupi, terutama sekali asid folik. Wanita yang cuba hamil perlu mengambil sekurang-kurangnya 3 bulan dr tarikh kehamilan. asid folik yang mencukupo dpat mengurangkan risiko gangguan pada kelahiran yang disebabkan perkembangan otak dan saraf yang tidak sempurna.

EBM HARI PERTAMA




gambar ni kuambil pada kali pertama aku membuat perahan untuk stok EBM aku....ini sebagai pembakar semangat aku setiap kali aku mengepam...best rasanyer kalau setiap kali mngepam, akan dpt hasil cmni..he he he...bolh jekan..yang penting usaha dan tawakal...kalau ckp je, x usaha, mana jalan...ye tak....

so, kwn2, support saya ye...


nota tgn: gmbr ni pada 11/7/2010......

EBM HARI PERTAMA




gambar ni kuambil pada kali pertama aku membuat perahan untuk stok EBM aku....ini sebagai pembakar semangat aku setiap kali aku mengepam...best rasanyer kalau setiap kali mngepam, akan dpt hasil cmni..he he he...bolh jekan..yang penting usaha dan tawakal...kalau ckp je, x usaha, mana jalan...ye tak....

so, kwn2, support saya ye...


nota tgn: gmbr ni pada 11/7/2010......

Monday, August 16, 2010

AKU YANG BERSALAH

Alhamdulillah...aku dengan rasminya sudah habis pantang..w,pun cuma 2 minggu aku berpantang "Melayu" betul2, tapi aku masih lg berptang dr segi makn minum.....he hehe....

dalam sebulan lbh ni, aku menyesuaikan diri dengan kehadiran cahayamata yg baru..dan juga dengan kehadiran sikap mia yang "baru".. tetiba dia menjadi septi Mia yg nakal, yg x dengr kata dan suka buat aku dan asben aku naik anginl..w,pun adakalanya aku sedar, kelakuannya adalah utk menarik perhatian supaya aku mmberi perhatian pdnya, tp aku akui aku sedikt tertekan dgn perangainya...

mlm ni, aku betul2 insaf akan kelalaian aku...

minggu ni, asben keje mlm dan aku spti hari2 sebelum ni, kalau asben aku gi keje, aku agak tertekan dgn mia yg selalu sgt nak kacau adik dia...pntng aku lepa, dia akn buat sesuatu yg aku naik drah...kkdg dia cucuk mata adik dia, dia tendang adik dia, tutup muka adik dia dgn kain, buatkan aku cept je tinggikan sore dan tangan...tapi, bila aku dah pukul2 dia, aku sndiri rasa berslh..dan lg rasa bersalah, bila aku nak pujuk dia yg tgh menangis dia akan ckp" malas kawan mama"...hu hu hu,...kkdg, aku turut nangis dgn dial...sedih sbb aku seolah2 x mampu nak jaga 2 org anak....

tadi, aku luangkn masa utk bersama2 ngn mia...si baby tgh tido...dan mia ajak aku baring msbil peluk2 dia...smbil tu, dia cium2 aku..rindu agakyer nak bermesra2 ngn aku....tgh grelak2 ngn mia, baby nangis....aku cuma leraikan pelukan dia...tp " mama, mama...jgnlah..peluk mia je...mia sayang mama".....sedih aku dgr...tp, si baby makin kuat nangis...terpaksa aku lpaskan mia juga.....sdang aku nyusukan baby, aku dengar esakan mia yg mmbelakangkan aku.......tetibe aku turut nangis.....

lpas aku ltk baby balik, aku cuba peluk dia...dia nangis2 smabil cium2 aku....sedihnya...dia ckp dia nak tido...aku kasi bntal...dia x nak..dia nak tido kt lengan aku..perkara yg biasa aku buat kt dia sebelum kehadiran baby....terus air mata aku laju mengalir.....x smpai 5 mninit dia ltk kepala kt lengan aku, dia terus tido......aku lak, terus menangis sehingga entry ini di taip.....



nota kaki: percayalah...aku mennagis semasa aku menaip entry ini....adakah aku seorang ibu yng gagal?.....:(:(

AKU YANG BERSALAH

Alhamdulillah...aku dengan rasminya sudah habis pantang..w,pun cuma 2 minggu aku berpantang "Melayu" betul2, tapi aku masih lg berptang dr segi makn minum.....he hehe....

dalam sebulan lbh ni, aku menyesuaikan diri dengan kehadiran cahayamata yg baru..dan juga dengan kehadiran sikap mia yang "baru".. tetiba dia menjadi septi Mia yg nakal, yg x dengr kata dan suka buat aku dan asben aku naik anginl..w,pun adakalanya aku sedar, kelakuannya adalah utk menarik perhatian supaya aku mmberi perhatian pdnya, tp aku akui aku sedikt tertekan dgn perangainya...

mlm ni, aku betul2 insaf akan kelalaian aku...

minggu ni, asben keje mlm dan aku spti hari2 sebelum ni, kalau asben aku gi keje, aku agak tertekan dgn mia yg selalu sgt nak kacau adik dia...pntng aku lepa, dia akn buat sesuatu yg aku naik drah...kkdg dia cucuk mata adik dia, dia tendang adik dia, tutup muka adik dia dgn kain, buatkan aku cept je tinggikan sore dan tangan...tapi, bila aku dah pukul2 dia, aku sndiri rasa berslh..dan lg rasa bersalah, bila aku nak pujuk dia yg tgh menangis dia akan ckp" malas kawan mama"...hu hu hu,...kkdg, aku turut nangis dgn dial...sedih sbb aku seolah2 x mampu nak jaga 2 org anak....

tadi, aku luangkn masa utk bersama2 ngn mia...si baby tgh tido...dan mia ajak aku baring msbil peluk2 dia...smbil tu, dia cium2 aku..rindu agakyer nak bermesra2 ngn aku....tgh grelak2 ngn mia, baby nangis....aku cuma leraikan pelukan dia...tp " mama, mama...jgnlah..peluk mia je...mia sayang mama".....sedih aku dgr...tp, si baby makin kuat nangis...terpaksa aku lpaskan mia juga.....sdang aku nyusukan baby, aku dengar esakan mia yg mmbelakangkan aku.......tetibe aku turut nangis.....

lpas aku ltk baby balik, aku cuba peluk dia...dia nangis2 smabil cium2 aku....sedihnya...dia ckp dia nak tido...aku kasi bntal...dia x nak..dia nak tido kt lengan aku..perkara yg biasa aku buat kt dia sebelum kehadiran baby....terus air mata aku laju mengalir.....x smpai 5 mninit dia ltk kepala kt lengan aku, dia terus tido......aku lak, terus menangis sehingga entry ini di taip.....



nota kaki: percayalah...aku mennagis semasa aku menaip entry ini....adakah aku seorang ibu yng gagal?.....:(:(