Monday, August 16, 2010

AKU YANG BERSALAH

Alhamdulillah...aku dengan rasminya sudah habis pantang..w,pun cuma 2 minggu aku berpantang "Melayu" betul2, tapi aku masih lg berptang dr segi makn minum.....he hehe....

dalam sebulan lbh ni, aku menyesuaikan diri dengan kehadiran cahayamata yg baru..dan juga dengan kehadiran sikap mia yang "baru".. tetiba dia menjadi septi Mia yg nakal, yg x dengr kata dan suka buat aku dan asben aku naik anginl..w,pun adakalanya aku sedar, kelakuannya adalah utk menarik perhatian supaya aku mmberi perhatian pdnya, tp aku akui aku sedikt tertekan dgn perangainya...

mlm ni, aku betul2 insaf akan kelalaian aku...

minggu ni, asben keje mlm dan aku spti hari2 sebelum ni, kalau asben aku gi keje, aku agak tertekan dgn mia yg selalu sgt nak kacau adik dia...pntng aku lepa, dia akn buat sesuatu yg aku naik drah...kkdg dia cucuk mata adik dia, dia tendang adik dia, tutup muka adik dia dgn kain, buatkan aku cept je tinggikan sore dan tangan...tapi, bila aku dah pukul2 dia, aku sndiri rasa berslh..dan lg rasa bersalah, bila aku nak pujuk dia yg tgh menangis dia akan ckp" malas kawan mama"...hu hu hu,...kkdg, aku turut nangis dgn dial...sedih sbb aku seolah2 x mampu nak jaga 2 org anak....

tadi, aku luangkn masa utk bersama2 ngn mia...si baby tgh tido...dan mia ajak aku baring msbil peluk2 dia...smbil tu, dia cium2 aku..rindu agakyer nak bermesra2 ngn aku....tgh grelak2 ngn mia, baby nangis....aku cuma leraikan pelukan dia...tp " mama, mama...jgnlah..peluk mia je...mia sayang mama".....sedih aku dgr...tp, si baby makin kuat nangis...terpaksa aku lpaskan mia juga.....sdang aku nyusukan baby, aku dengar esakan mia yg mmbelakangkan aku.......tetibe aku turut nangis.....

lpas aku ltk baby balik, aku cuba peluk dia...dia nangis2 smabil cium2 aku....sedihnya...dia ckp dia nak tido...aku kasi bntal...dia x nak..dia nak tido kt lengan aku..perkara yg biasa aku buat kt dia sebelum kehadiran baby....terus air mata aku laju mengalir.....x smpai 5 mninit dia ltk kepala kt lengan aku, dia terus tido......aku lak, terus menangis sehingga entry ini di taip.....



nota kaki: percayalah...aku mennagis semasa aku menaip entry ini....adakah aku seorang ibu yng gagal?.....:(:(

11 comments:

  1. pengalaman ni masih baru lg dan kau blm dikira sbgai gagal. sbnranya kau sdng cuba sesuaikan diri dngn kehadiran 2 org yg perlukan perhatian kau serentak. berbuallah ngan mia...terangkn kenapa baby lbh perlukan kau saat ni. jgn ketepikan mia..ajak mia buat apa sajer yg berkaitan baby...salinkan pampers...susukan...mandikan..semua masa2 utk zafran, jgn ketepikan mia. k.ngah yakin kau blh lakukan dan kaulah ibu yg terbaik....

    ReplyDelete
  2. huhuhu Siti, kite yg baca ni pun menangis, itu ah yg Daneen wat skang ni asik nak berbaring ngan Mummy jek melekat..

    ReplyDelete
  3. Adoi...akak pun nangis baca entry ni! Kesian Mia. Tapi akak setuju dgn pendapat kakak siti tu. Include Mia dlm semua aktiviti kau dgn Zafran. Mungkin dengan cara tu dia tak rasa disisihkan.

    Kesian Mia..... :'(

    p/s : agaknya Naufal pun mcm tu kalau dapat adik. Selama ni dia memg manja dgn akak dan ajay.

    ReplyDelete
  4. Mia masih tak paham lagik tue ct, nanti lama2 dia dah dapat terima adik ... suree sayang giler.

    mula2 mmg cam susah sket, lama2 nanti seronok jerk bila main 2beradik

    ReplyDelete
  5. kak siti....

    huda berdoa akk sabar hadapi semua.... itu baru permulaan DUGAAN untuk satu KEBAHAGIAN kak...ALLAH tau akk mampu, that's why dia kurniakan akk dugaan mcm ni.... akk bukan gagal... cuma akk kena cari mase2 kualiti bersama ke2'2 ank akk....AKK MAMPU,semuanye dengan izin ALLAH....

    ReplyDelete
  6. k.ngah>>nanti ko tgok mia eh cmner dia skrg...

    mummy dasy>>>sedih kan..dia kecik2 lg dah terasa cmne perasaan dianak tirikan..

    k.yati>>hu hu hu..kene terangkan kt naufal dr skrg pasal adik ni..mia masa ct peknen, nampak cm leh accept je, tp dah kuar, dia jadi lain lak..

    ReplyDelete
  7. nieza>>. tuelh...skrg lak, dia mula nak buat cmne kita jaga adik dia...org susukan bby, dia pun sibk nak susukan..sibuk gak nak angkt adik dia..tu yg haru tu...

    huda>.tima kasih huda...erk..kkdg akak x nak pun dugaan dtg kt akak..tp,tnpa dugaan, kita x tau yg Allah tu sayangkan kitakan...

    ReplyDelete
  8. Ti....kredit akak habis. Takleh nak reply sms kau hari tu. Nanti dah topup akak reply ye....(dah basi pun agaknya masa tu)!

    Takkan nak komen kat sini lak, kan?! ; )

    ReplyDelete
  9. siti, janganlah sedih. bukannya siti ibu yang gagal.

    tapi kekadang anak cuba menarik perhatian kita. jika dulu dia seorang kini dia telah mempunyai adik.

    kak wa pun kadang2 termarah jugak kat anak kedua ni. adiknya baru nak belajar berjalan, ditolaknya. tapi bila akak marah, cepat2 akak pujuk dan cium dia semula. takut dia terasa hati dan berdendam.

    itulah kita sebagai mak, kalau boleh cuba nak bahagikan sama rata kasih sayang yang ada.

    sabarlah ye, siti.

    ReplyDelete
  10. betul..saya setuju.. ajak die dlm sume aktiviti dgn baby..die mesti rasa diperlukan:)

    ReplyDelete
  11. dear..sedih la bace..sabo je ye ct..ni cbrn utk ct sbg ibu..sokong gak pndpt kakak ct n kwn2 lain..smoga ct kuat demi ank2..

    ReplyDelete