Sunday, October 26, 2014

IKAN HARUAN VS ZINK (SHAKLEE), BAGI IBU DALAM PANTANG, MANA SATU PILIHAN ANDA?



Selamat pagi.....wah..pagi yang cerah ye....semoga setiap hari dan setiap pagi, adalah hari yang TERBAIK untuk kita....bak kata pepatah, SEMOGA HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM, DAN HARI ESOK LAGI BAIK DARI HARI INI...

hari ni saya nak share pasal IKAN HARUAN....ikan ni tak glamer sebagai menu hidangan biasa...tetapi sangat glamer bagi ibu-ibu yang bakal bersalin dan sedang bersalin...juga untuk mereka yang menjalani pembedahn....

saya teringat masa saya dalam pantang ( opssss..saya tak makan jamu ye....)...kedua-dua anak saya, keluar melalui c-zer...jadik, dlam fikiran saya dan suami, kene carik ikan haruan....adoyai...masa anak 1st, saya tak beli ikan haruan...sbb x tau sgt kan..x de ilmulah konon dan konon2 saya ni bersalin normal....tetapi apakan daya, planning Allah, saya menjalani pembedahan....dan dalam pantang, saya tidak mengambil apa-apa supplement....dan mak mertua saya belikan saya pati haruan....earkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.......memang dok pikir, aduhai....lebih 10kali saya dok pkr nak mkn ke idok....x makan, rugi pulak...mahal tu..ha haha....last2, akak ipar kasi idea...smbil pegang botol pati haruan tu, sambil pegang limau...minum pati, makn limau..he hehe.....mak mertua belikan 5 botol, saya telan 2 botol je..ha ha ha...minta maaf mak...hik hik....

2nd c-zer, saya pilih ikan haruan segar....sebab kedai jual ikan haruan tu dekat dengan umah mak saya,....tapi sekor jejak rm2...suami belikan 5 ekor....seb bek lah saya ni peminat ikan keli..so, tak rasa geli sangat makan ikan haruan.....elok je siang malam mkan ikan haruan...he hehe....tapi saya perasan, memg makan ikan haruan, luka cepat kering, tpi dia tidak berfungsi untuk menghilangkan bekas jahitan ...bila rasa dengan jari, rasa ada benjolan di jahitan itu...jadi, saya ambil ZINK SHAKLEE....VERY AMAZING......benjolan di jahitan itu dah tak de...bila rasa guna jari, rasa bekas jahitan tu macam kene hiris dengan pisau je....wah...hilang rasa rendah diri...he hehe...


jom kita baca beza ikan haruan dan ZINK SHAKLEE....



IKAN haruan atau nama saintiflknya, Channa striatus adalah antara spesies ikan air tawar yang popular dan mudah diperoleh di kawasan sawah padi, tali air, pant dan telaga.

Terkenal dengan khasiat perubatan, kandungan asid amino dan lemak yang terdapat pada ikan itu mampu menyembuhkan luka serta amat balk menyembuhkan penyakit tertentu antaranya gastnik.

Ikan haruan juga mengandungi vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai antioksidan serta melambatkan proses penuaan.

                                                     

ANTARA kelebihan zinc:-

Penjagaan Kulit: Kajian telah menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau akne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik masih dianggap lebih berkesan.

Jerawat: mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.

Penyembuhan luka: Kekurangan zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zink, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.

Hilang berat badan: Zink memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.

Mengandung: Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.

Fungsi Biologi: Zink memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.

Jangkitan: Zink membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. Zink membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.

Antioksidan: Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat .

Kelesuan Kronik: Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zink. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan zink.

Kehilangan tulang: Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.

Buta Malam: Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.

jadinya, bila anda dalam pantang, mana satu pilihan anda?...ikan haruan yang tak semua orang boleh terima tekak atau zink yang hanya sebiji sehari?>..

pilihan di tangan anda :)



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)

No comments:

Post a Comment