Tuesday, March 22, 2011

KENAPA KO BANYAK SUSU EK?

Dah lama x update blog ni sejak 2 3 minggu ni kesihatan anak asyik tergangggu....bukan terganggu sb gangguan makhluk halus ye...no...no...no....tp sbb kesihatan yg merosot.....hinggakan, sampai satu tahap, aku terduduk smbil menangis.....hu hu hu,..ish...x moh cter sedih2 ni...x moh...xmoh....

aku nak cter bila ada 2 3 org kwn2 aku yg bf/baru bersalin, menanyakan aku kenapa aku boleh byk susu dan mampu kumpul stok byk2...Alhamdulillah..syukur atas rezeki kurniaan Allah.....ok....memula, aku rasa, kita semasa peknen, ketepikan segala cter khurafat (he he he ) yg dah biasa menyelubungi diri dan minda kita....cth:-
- alah, aku anak 1st dulu pun mmg x de susu...so, yg ni pun samalah x de susu gak..
- alah....aku mmg keturunan susu ckt...
- alah....breast aku kocit arr...mcmana nak byk susu...
- alah..lecehlah bf ni..nnti breast aku melayut, kocit....nnti asben komplen..
- alah...lecehlah bf ni....nnti anak manja
- alah...leceh nak selak2 kalau bby tetibe nangis
-alah....x leh nak dress up arr ...cmne nak kai baju kocit2 or cntik2...
dan 1001 pelbagai alsan lg.....

cerita aku pula....

- naper anak 1st dulu aku x fully bf:-
1) tiada ilmu pengetahuan - oh...aku mmg x tau susu bolh simpan smpai 6 bulan..hik hik..
2) x terpkr nak fully bf...
3) kesiankn org yg nak jaga mia..- hu hu hu...
4) alah..nak belikan susu formula yg mahal dan byk dha, aa, axyz...dan mcm2 lah dlm FM tu...
5) tiada support dr saper2 pun....


sebab aku nak fully BF utk anak 2nd:-
1) Menyesal giler atas kesilapan sbb x bfkan MIa...- i;m sorry dear..
2) Mula mendapat maklumat mengenai breastfeeding dlm mjlah PA & Ma...
3) NIat kalau peknen lg nak fully BF...
4) SUka tgok org kumpul stok byk2....he he he....

so, aku rasa...langkah-langkah permulaan utk kita sedia fully bf:-

1) NIat dr sebelum bersalin, maknanyer start kita peknen...cm aku, dr belum peknen dah niat..hik hik...kita niat yang kita inginkan anak kita hanya minum susu kita sejak dr lahir hingga 2 tahun atau semaksimum yg mungkin....- Insya Allah..
2) KIta sediakan diri kita dengan pengetahuan mengenai susu...cara simpan, cara perah, alat perah, tmpt simpanan, etc..
3) KIta sediakan duit utk sediakan peralatan pengepaman - pam susu, botol susu, storage, liner, beg, cooler beg, etc..peti sejuk pun boleh masuk dlm budget ni..
4) Kita bgtau org sekeliling - asben org yg paling utama yg boleh jadi nadi penggerak semangat kita utk fully BF...
5) Sedia fizikal dan mental - kalau mental kata nak pam susu, tp kita x buat, x ke mana kan...
6) Keazaman dan komited itu penting....
7) Bila tiba masanyer, kita usaha .....
8) Jaga pemakanan, minuman utk penghasilan susu badan....
9) Usaha untuk mengepam, menyusui anak.....
10) Usaha + tawakal = Insya Allah berjaya......



my small shop :-http://www.damiapitshop.com/

No comments:

Post a Comment

Motivasi Diri

Saya terjumpa satu ayat motivasi ni. Ia bukanlah buku motivasi, tapi dari planner yang dihadiahkan oleh sahabat saya Puan Laila.  Ayatnya da...