Tuesday, May 25, 2010

KEK BATIK






terlembik cktlah kali ni kek batik ni...tapi still okey utk dimakan...kali ni tmbh milo ngn serbuk koko....sbb nak abiskan stok sebelum berpantang..he he he


RESEPI:-

cilok dari blog KAK UMMI ....


Bahan-bahan:
  • 500 gm biskut marie - patah 4
  • 250 gm butter
  • 4 biji telor gred A - pukul sikit ----aku guna 2 biji je....
  • 3/4 tin kecil susu pekat manis**(bole juga 1/2 cwn susu + 1/4 cwn gula)
  • (boleh rasa dan agak2 ikut tekak masing-masing bila campur sume)
  • 1/4 cawan serbuk koko - aku lebihkan 2/4 serbuk koko
  • 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil nescafe - tkar ngn 1 cawan milo..hik hik hik
Cara Membuat:-
  1. Campurkan sume bahan kecuali biskut ke dalam kuali. Masak atas api perlahan hingga sikit pekat dan berkilat. Tutup api.
  2. Cepat-cepat masukkan biskut. Gaul rata-rata.
  3. Tekan dalam loyang yang telah digriskan dengan sedikit butter terlebih dahulu.
  4. Masukkan dalam fridge. Bila nak makan keluarkan lebihkurang 1/2 jam, baru dipotong.

7 comments:

  1. aduh...aduh...wan suka kek batikk....resepi kak

    ReplyDelete
  2. Ada lagi tak? Pass kat nazir nanti ye..hehee....

    ReplyDelete
  3. kak ti..kek nyer manisssss sgt semanis yang tukang buat...hehehehe..
    nyum...nyum...t ms kak ti pantang xdpt lah mam kek sdp2 lagi.....

    ReplyDelete
  4. wan>>.sila buat ye..jgn x buat..

    yatie>>kalau ku rajin, ku buat satu loyang khas utkmu ye...hik hik hik..

    cik ser>>iyerlah manis..sbb korang tukang makan kan?..kan...

    ReplyDelete
  5. dah lama tak wat kek batik....pasni nak wat la ;)

    ReplyDelete
  6. wah
    lama xbuat n makan kek batik

    ReplyDelete