Monday, October 4, 2010

KETAM MASAK 3 RASA

Wah wah wah...semalam aku ngn hubby luper dunia..makan ketam 5 ekor abis dlm berkelip-kelip mata...peh...mmg dh lupeer adat makanlah...dok makan guna 2 2 tgn..ish ish...smpai terpercik2 smbal ketam tu kt baju...dah macam budak2 pulak....







sepit dia, keras giler...aku ngn asben siap kuarkn anak lesung batu..ha ha ha ha



mertua lalu blkg, mmg x perasan...kalau lalu depan, cnfirm perasan..hik hik



Menjilat2 jari kitaorng meratah...

beli kat smart JB, otw balik dr beraya....sekilo rm10....rasa mmg superb...manis giler.....jom..layan resepi......


BAHAN-BAHAN :-

* KETAM - of courselah

* LADA KERING - 20 biji

* BAWANG MERAH - 2 biji

* BAWANG PUTIH - 4 biji

* HALIA - 2 inci

* 2 SUDU SOS TOMATO

* 2 SUDU SOS CILI

* 2 SUDU SOS TIRAM

* TOMATO - potong dadu

* LOBAK - potong dadu

* NENAS - potong dadu

* BAWANG BESAR -potong dadu

* GARAM

* GULA


CARA-CARA:-

- lada kering, bawang merah, bawang putih dan halia diblender halus dan ditumis.
- bila dah masak dan kuar minyak, masukkan semua sos dan gula dan gaul hingga sebati.
- masukkan pulak lobak dan bawang merah, bila lobak dah lembut, masukkan nenas dan timun.
- last sekali masukkn ketam dan gaul hingga ketam masak.
- bolh di hias dengan daun bawang dan daun sup.


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


















3 comments:

  1. huhuhu lapo..ketam bangkang aeh tu, sedapnye ct..

    ReplyDelete
  2. Nak carik ketam gak laaa...tapi bukan akak masak tapi nak mintak mak mertua masakkan! Hahaaaa....menantu bertuah....

    ReplyDelete
  3. mummy dasy>>he he eh..sila serbu smart yg kedai kat hujung sekali..apek tua yg jual..kalau ketam idup, rm25 sekilo...

    yatie>>mmg bertuah sungguh menantu tu..hik hik...tp ketam kalau kene cara masaknyer, mmg sedap...

    ReplyDelete

SELAMAT PAGI! SARAPAN PAGI YANG RINGKAS

Hai, Assalamualaikum dan selamat pagi!. dah sarapan?  biasanya Nurie hanya sarapan ringkas je setiap pagi sebab anak anak bersekolah dan ...