Wednesday, October 27, 2010

MEE HOON SINGAPURA







aku pun x tau nape mee hoon ni bila digoreng cara bergini, ia dipanggil MEE HOON GORENG SINGAPORE,...

resepi ni mmg aku dpt dari mak aku...kalau ada yg saman kt blog saper2, minta maaf yerk....

BAHAN :-
- mee hoon - direndam utk melembutkannya
- bawang besar - sebiji
- bawang putih - 5 biji
- sdkt ikan bilis
- 1 inci halia
- sawi
- taugeh
- daun kucai/daun bawang/daun sup
- sesudu lada hitam ( kalau x kuat pedas, boleh kurangkan ckt )
- tomato

CARA MEMASAK:-
- bawang merah, putih, ikan bilis, halia dan lada hitam ditumbuk lumat.. Tumis dgn sedikit minyak.
- letakkan garam dan sedkit perasa, masukkan mee hoon. gaul smpai rata.
- bila dah sebati dan mee dah masak, masukkn taugeh, daun kucai/daun sup/daun bawang dan tomato..
- siap untuk dihidangkan..


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


MEE HOON SINGAPURA







aku pun x tau nape mee hoon ni bila digoreng cara bergini, ia dipanggil MEE HOON GORENG SINGAPORE,...

resepi ni mmg aku dpt dari mak aku...kalau ada yg saman kt blog saper2, minta maaf yerk....

BAHAN :-
- mee hoon - direndam utk melembutkannya
- bawang besar - sebiji
- bawang putih - 5 biji
- sdkt ikan bilis
- 1 inci halia
- sawi
- taugeh
- daun kucai/daun bawang/daun sup
- sesudu lada hitam ( kalau x kuat pedas, boleh kurangkan ckt )
- tomato

CARA MEMASAK:-
- bawang merah, putih, ikan bilis, halia dan lada hitam ditumbuk lumat.. Tumis dgn sedikit minyak.
- letakkan garam dan sedkit perasa, masukkan mee hoon. gaul smpai rata.
- bila dah sebati dan mee dah masak, masukkn taugeh, daun kucai/daun sup/daun bawang dan tomato..
- siap untuk dihidangkan..


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


Friday, October 22, 2010

MIA BUAT LAWAK- BUATKAN AKU GELENG KEPALA

Pagi2 otw ke kilang or ptg balik dr kilang, mia selalu buat lawak dalam kete...since dia dah pndai ckp dan dpt ingt apa yg org sekeliling ckp, buat aku nak tergelak pun ada, geleng kepala pun ada....

LAWAK 1 ;-
- mama, mama....itu apa...( tunjuk arah bas)...
itu bas sayang....
" oooo bas....bas apa mama"
" bas kilang"
"oooo bas kilang"
"kilang apa mama"
"kilang mama" - aku dah x tau nak jwb apa...
"mama, mama...org dlm bas nak gi mana"
"nak gi keje"
"keje mana mama"
"keje kilang"
"oooo..keje kilang"
"mama, mama.....mia nak nek bas"
"nak gi mana"
"nak gi keje kilang"

part ni, aku dah tersedak dah....aduh...anak dara aku ni.........

be continue.....


my small shop online :

http://www.damiapitshop.com/




MIA BUAT LAWAK- BUATKAN AKU GELENG KEPALA

Pagi2 otw ke kilang or ptg balik dr kilang, mia selalu buat lawak dalam kete...since dia dah pndai ckp dan dpt ingt apa yg org sekeliling ckp, buat aku nak tergelak pun ada, geleng kepala pun ada....

LAWAK 1 ;-
- mama, mama....itu apa...( tunjuk arah bas)...
itu bas sayang....
" oooo bas....bas apa mama"
" bas kilang"
"oooo bas kilang"
"kilang apa mama"
"kilang mama" - aku dah x tau nak jwb apa...
"mama, mama...org dlm bas nak gi mana"
"nak gi keje"
"keje mana mama"
"keje kilang"
"oooo..keje kilang"
"mama, mama.....mia nak nek bas"
"nak gi mana"
"nak gi keje kilang"

part ni, aku dah tersedak dah....aduh...anak dara aku ni.........

be continue.....


my small shop online :

http://www.damiapitshop.com/




Thursday, October 21, 2010

20.10.2010 - ZAFRAN NIARAP




WAH......

aku bukan main bersyukur dan gembira sbb tarikh 20.10.2010 smlm adalah salah satu tarikh yg senang aku nak ingt perkembangan zafran....dalm usia 3 bulan dn pd tarikh smlm, dia dah boleh niarap.....terus aku amik gmbr dia...padahal anak dia dok nak nangis sbb x leh nak angkt tgn yg tersepit tu...ha ha ha ha/...

tahniah dear....cepat sungguh nak bergerak ye...tp rasa2 mcm berckp dulu je nanti dak ni...sbb mulut dah mula berbuih2 ngan dah laju je kuar air liur tu...ish ish sih....


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


20.10.2010 - ZAFRAN NIARAP




WAH......

aku bukan main bersyukur dan gembira sbb tarikh 20.10.2010 smlm adalah salah satu tarikh yg senang aku nak ingt perkembangan zafran....dalm usia 3 bulan dn pd tarikh smlm, dia dah boleh niarap.....terus aku amik gmbr dia...padahal anak dia dok nak nangis sbb x leh nak angkt tgn yg tersepit tu...ha ha ha ha/...

tahniah dear....cepat sungguh nak bergerak ye...tp rasa2 mcm berckp dulu je nanti dak ni...sbb mulut dah mula berbuih2 ngan dah laju je kuar air liur tu...ish ish sih....


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


Monday, October 18, 2010

ANAK DARA AKU YG SEMAKIN MEMBESAR





Dia nampak matangkan bila pakai tudung ni...dah mcm kanak-kanak sekolah tadika pulak.....


makin hari, mia semakin membesar,,,...dan aku rasakan betapa cepatnya masa berlalu...cm x puas lagi nak peluk2 dia, cium2 dia....owh...dia skrg dah x suka dipeluk dan dicium2.......betapa dr dia baru meniarap, merangkak, bertatih, berjalan, berlari....alahi.....terasa cm nak biar je dia kecik....hu hu hu....

kang, kejap lg zafran lak membesar.,,,alahai..kalaulah aku boleh rakam semuanya, pasti bestkan.....

Damia, ibu tetap sayang mia w.pun mia selalu ckp mia anak Ayah...hu hu hu hu...



my small shop online : http://www.damiapitshop.com/

ANAK DARA AKU YG SEMAKIN MEMBESAR





Dia nampak matangkan bila pakai tudung ni...dah mcm kanak-kanak sekolah tadika pulak.....


makin hari, mia semakin membesar,,,...dan aku rasakan betapa cepatnya masa berlalu...cm x puas lagi nak peluk2 dia, cium2 dia....owh...dia skrg dah x suka dipeluk dan dicium2.......betapa dr dia baru meniarap, merangkak, bertatih, berjalan, berlari....alahi.....terasa cm nak biar je dia kecik....hu hu hu....

kang, kejap lg zafran lak membesar.,,,alahai..kalaulah aku boleh rakam semuanya, pasti bestkan.....

Damia, ibu tetap sayang mia w.pun mia selalu ckp mia anak Ayah...hu hu hu hu...



my small shop online : http://www.damiapitshop.com/

Friday, October 15, 2010

REZEKI ZAFRAN DI PAGI JUMAAT

Alhamdulillah...rezeki ZAfran di pagi jumaat....sesi pam pertama jam 8.30 pg....bila dpt mcm ni, sejuk hati aku....bersyukur sgt...harap2. rezeki Zafran akan mencurah-curah lagi..Amin....






my small shop online : http://www.damiapitshop.com




REZEKI ZAFRAN DI PAGI JUMAAT

Alhamdulillah...rezeki ZAfran di pagi jumaat....sesi pam pertama jam 8.30 pg....bila dpt mcm ni, sejuk hati aku....bersyukur sgt...harap2. rezeki Zafran akan mencurah-curah lagi..Amin....






my small shop online : http://www.damiapitshop.com




Tuesday, October 12, 2010

STOK EBM ( 01/10-10/10/10)






susun kt luar...sbb tarikh dah bercmpur2 dah..


Entry ni khas utk tatapan kak yatie..heik hik hik...juga utk aku sebagai pemangkin semangt agar terus komited menyimpan stok EBM aku..


bila tgok stok susu bertmabh, rasa semangat tu datang dan menarik nafas lega..tp, kalau makin kurang or stok kuar lg byk dr masuk, rasa cm tercungap-cungap je..hu hu hu..




my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


STOK EBM ( 01/10-10/10/10)






susun kt luar...sbb tarikh dah bercmpur2 dah..


Entry ni khas utk tatapan kak yatie..heik hik hik...juga utk aku sebagai pemangkin semangt agar terus komited menyimpan stok EBM aku..


bila tgok stok susu bertmabh, rasa semangat tu datang dan menarik nafas lega..tp, kalau makin kurang or stok kuar lg byk dr masuk, rasa cm tercungap-cungap je..hu hu hu..




my small shop online : http://www.damiapitshop.com/


Monday, October 11, 2010

MIA & ZAFRAN ( KASIH SAYANG ABADI )

aku suka tgok gmbr2 mia ngn adik dia...terserlah kasih sayang diaorg berdua ni...best je....jom layan gmbr diaorng..



aku suka giler gmbr ni...













zafran dah 3 bulan..geram tgok pipi dia..ish...









my small shop online : http://www.damiapitshop.com/

















MIA & ZAFRAN ( KASIH SAYANG ABADI )

aku suka tgok gmbr2 mia ngn adik dia...terserlah kasih sayang diaorg berdua ni...best je....jom layan gmbr diaorng..



aku suka giler gmbr ni...













zafran dah 3 bulan..geram tgok pipi dia..ish...









my small shop online : http://www.damiapitshop.com/

















Thursday, October 7, 2010

AKU CUAK!!!!

aku cuak giler bila satu hari asben aku buka peti sejuk tmpt smpn susu.....dengan ayat agak cemas;;;;


asben : yang, stok susu makin kurang!!!

aku : hah----smbil kelam kabut dok tgok gak....
: ish...ok lg tu...tk sblh pintu tu ada lg....kt umah mak pun ada lg ....

asben : ckp je...

peh...tp, ayat dia yg segitu pun dah buat aku cuak giler...tp aku kira2, mmg cukup utk bulan ni...ish ish...kene usaha lg ni..


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/



AKU CUAK!!!!

aku cuak giler bila satu hari asben aku buka peti sejuk tmpt smpn susu.....dengan ayat agak cemas;;;;


asben : yang, stok susu makin kurang!!!

aku : hah----smbil kelam kabut dok tgok gak....
: ish...ok lg tu...tk sblh pintu tu ada lg....kt umah mak pun ada lg ....

asben : ckp je...

peh...tp, ayat dia yg segitu pun dah buat aku cuak giler...tp aku kira2, mmg cukup utk bulan ni...ish ish...kene usaha lg ni..


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/



Monday, October 4, 2010

KETAM MASAK 3 RASA

Wah wah wah...semalam aku ngn hubby luper dunia..makan ketam 5 ekor abis dlm berkelip-kelip mata...peh...mmg dh lupeer adat makanlah...dok makan guna 2 2 tgn..ish ish...smpai terpercik2 smbal ketam tu kt baju...dah macam budak2 pulak....







sepit dia, keras giler...aku ngn asben siap kuarkn anak lesung batu..ha ha ha ha



mertua lalu blkg, mmg x perasan...kalau lalu depan, cnfirm perasan..hik hik



Menjilat2 jari kitaorng meratah...

beli kat smart JB, otw balik dr beraya....sekilo rm10....rasa mmg superb...manis giler.....jom..layan resepi......


BAHAN-BAHAN :-

* KETAM - of courselah

* LADA KERING - 20 biji

* BAWANG MERAH - 2 biji

* BAWANG PUTIH - 4 biji

* HALIA - 2 inci

* 2 SUDU SOS TOMATO

* 2 SUDU SOS CILI

* 2 SUDU SOS TIRAM

* TOMATO - potong dadu

* LOBAK - potong dadu

* NENAS - potong dadu

* BAWANG BESAR -potong dadu

* GARAM

* GULA


CARA-CARA:-

- lada kering, bawang merah, bawang putih dan halia diblender halus dan ditumis.
- bila dah masak dan kuar minyak, masukkan semua sos dan gula dan gaul hingga sebati.
- masukkan pulak lobak dan bawang merah, bila lobak dah lembut, masukkan nenas dan timun.
- last sekali masukkn ketam dan gaul hingga ketam masak.
- bolh di hias dengan daun bawang dan daun sup.


my small shop online : http://www.damiapitshop.com/