Saturday, January 22, 2011

KEK COKLAT KUKUS

jom kita menambah lemak2 di badan, perut, peha, lengan dan sewaktu denganya...ha ha ha ha.....ada yg terliur tgok ganache aku yg terlbh curah tu?...hik hik hik....





kat peti sejuk aku, harussssssssss ada sesuatu utk dimkan oleh Tuan PUteri Damia tu....mulut dia akan sntiasa mmbebel kalau x de kek...mama...kek mama...kek......



ada ke, bila dah siap je buat kek ni, dia boleh ckp "lg2 kek coklat....buatlah kek pisang ke".....cis.....kuang asam jawa nye dak kecik....


dapt idea dari : kak ummi.....kak ummi kata dpt dr buku chef hanieliza......senang je nak buatnyer,...dan part yg paling best, xyah kuar mixer bagai...

minta izin C & P ye kak ummi.....tp aku ubah suai ikut brg yg ada kt umah aku....

Bahan A:-
  • 1 cawab susu cair - k.ummi guna fresh milk...aku guna susu cair,...
  • 1 cawan air
  • 1 cawan mentega cair
  • 2 cawan gula perang (akak ummi letak 1 3/4 cwn je, aku guna gula halus..hik hik hik )
Bahan B:-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
Bahan C (dikacau rata):-
  • 1 biji telor
  • 1 sudu teh esen vanila
Bahan Krim Coklat (Ganache):-
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 sudu makan serbuk koko
  • 2 sudu makan mentega
Cara Membuat Kek:-
  1. Panaskan kukusan.
  2. Kacau semua bahan A di dalam mangkuk besar supaya sama rata dan sebati.
  3. Ayak bahan B dan masukkan ke dalam bahan A dengan perlahan-lahan. Kacau rata.
  4. Bahan C dipukul sikit dengan garfu dan masukkan ke dalam mangkuk adunan. Kacau lagi supaya adunan tidak bergentel.
  5. Lapik loyang dengan kertas baking dan tuangkan adunan.
  6. Kukus selama 1 jam dengan api sederhana kecil (untuk mengelakkan kek pecah di permukaan) - memang betul..sikit jek merekahnya dan permukaan pun rata. (seeloknye balut penutup kukusan dengan kain semaasa mengukus kek)
  7. Hiaskan dengan krim coklat dan taburan chocolate rice.
Cara Membuat Krim Coklat:-
  1. Masukkan susu pekat manis dan serbuk koko ke dalam bekas tahan panas. Kacau rata.
  2. Panaskan dengan api sederhana. Kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan mentega dan kacau rata sekali lagi.
  4. Tutup api dan kacau lagi hingga sebati.
  5. Tunggu hingga sejuk sedikit dan tuangkan di atas kek.

treng...treng....maka, jadilah kek yg boleh buat anda semua menambah berat badan...ha ha ha ha ha......



my small shop :-http://www.damiapitshop.com/

9 comments:

  1. Ya Allah
    dah lah den suka kek coklat
    haih lapar betul la

    Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

    ReplyDelete
  2. aduiyai ct, aju pon suke benar kek coklat, bagus2 ade resepi, leh try, tp xtaula biler kala nye nk membuat tu hehehhe

    ReplyDelete
  3. perghh tu dia..lajat sungguhhhhhh;)

    ReplyDelete
  4. mak aiii mnguji keimanan..hehehe..untug mia mama die rjin..hehehe

    ReplyDelete
  5. jai>>.tima kasih...

    hans>>>silakan makan...hik hik...

    aju>>try...jgn x try...

    maya>>lajat eh?>.silakan makn...he he he

    ReplyDelete
  6. leily>>salam perkenalan...meh...dptg sini meh...

    en_me>>baru ttgok,...belum rasa...ha ha ha..

    hernee>>mak dia mals nak dgr dia bebel..."kek mia mana, kek mia mana"...hu hu hu

    ReplyDelete