Wednesday, September 24, 2014

BETIK MUDA MASAK ASAM

Bismillah... rasanya mulai hari ni kak ct macam nak share pasal sajian yang kak ct selalu masak untuk suami dan anak anak.  Ala, yang simple simple je. sebab, kak ct tak suka nak masak yang sampai 2 3 jam kat dapur. kak ct ni sibuk lah katanya kan?..he he he...

hari ni, kak ct nak share satu resepi yang kak ct dapat dari emak kak ct yang sentiasa muda tu.  awet muda sungguh...he he he..resepinya ialah

BETIK MUDA MASAK ASAM, tapi ada juga orang panggil BETIK MUDA MASAK LEMAK SAMBAL.


inilah rupanya betik muda masak asam ni..ala ala masak sambal gak sebenarnya. resepinya mudah dan sangat simple.

BAHAN BAHAN :-
- Betik muda - jangan muda sangat. yang dah lembut tpi jangan yang dah masak
- lada kering
- 3 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- ikan bilis/udang kering - sikit saja
- sedikit santan - dalam 1 cawan
- sedikit garam

CARA-CARANYA :-
- betik dihiris nipis nipis mengikut keperluan kita
- blender lada kering bersama bawang merah, bawang putih dan ikan bilis/ udang kering.
- tumis lada yang sudah diblender, masak sehingga lada sudah menggelegak 
- masukkn betik muda dan gaul
- tunggu sehingga betik sudah lembut dan masukkan santan
- perasakan dengan garam
- siap!!! jangn tunggu sampai santan pecah atau berbuih


senang je kan? simple dan mudah!!!.. kak ct kekadang siap je masak, terus ratah lauk ni. tak yah tunggu nasik masak..keh keh keh...

lepas tu jangan lupa makan buah buahan....sedapppp






No comments:

Post a Comment