Tuesday, August 18, 2009

HATI MASAK REMPAH & SUP AYAM


lauk wajib mesti ada kat umah aku ialah sup...tak kiralah sup apa pun..yg penting ada....tapi, lg best, kalau ada sup daging..sbb mia suka ssgt makn sup.....so, layankan jelah...cuma, kalau aku rasa dia dah kenyang, aku tak masak pun sup ni..he he he






ni lak, hati masak rempah.....scroll ke bwh for resepi...eh, azie kawaii, jemput tgok..he he he




minta ye kak wahedena ( my resepi )...sedaplah akak nyer resepi....minta izin c&p eh....


  • Bahan2nya:-
  • ½ kg hati ayam/lembu – dicuci dgn tepung gamdum tuk hilangkan hanyir dan digoreng terlebih dahulu bersama serbuk kunyit n sedikit garam
  • ( * bahan kisar )
  • *1 biji bawang besar
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 inci halia
  • * 1 sudu besar ketumbar
  • * ½ sudu besar jintan manis
  • 1 batang serai – diketuk
  • 2 pelepah daun kari
  • 1 sudu besar penuh rempah kari daging
  • 2 sudu kecil serbuk lada/cili – nk pedas sendiri adjust yer
  • 1 sudu besar kerisik
  • Air secukupnya
  • Garam, gula n bahan perisa secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara-cara

  1. Panaskan kuali, masukkan daun kari gaul sebentar dan masukkan bahan kisar, tumis sehingga wangi dan garing.
  2. Masukkan serai, rempah kari dan serbuk lada/cili kacau sehingga sedikit kering.
  3. Masukkan hati yg telah siap digoreng terlebih dahulu td dan kacau sebati dan masukkan kerisik dan jika terlalu kering masukkan air sedikit demi sedikit bergantung pd kehendak masing2.
  4. Akhir sekali masukkan gula, garam dan bahan perisa secukup rasa. Siap!

3 comments:

  1. kak...
    berselera iena tgk lauk pauk akak ni...
    seronoknya klu iena serajin akak..
    hihi

    ReplyDelete
  2. dulu suke ssgt ngn hati aym.. msak pe pn layan..tp lpas pregy ni ngk pn mcm xde selera..huhu.. rjinnye kak ti msak..

    ReplyDelete
  3. salam kenal dari saya...menggoda lah resepi niiii...kebetulan hati mmg feberet

    ReplyDelete