Wednesday, February 3, 2010

KUEW TEOW HONG KONG




Jangan mareh je...minggu ni kan minggu makan2...hik hik hik.....

masakan ni dibuat pd sabtu lpas sbb eden malas nak masak nasi smbil dok memikrkan apa nak masak, apa nak masak..so, paling ringkas, ni jelah yg melekat di hati eden....

jom kita layan resepi;...


Bahan untuk mee :-

- kuew teow - sukatan ikut berapa byk anda ingin masak
- telur 2/3 biji - bergntung pd byk mana mee yg anda gunakan
- sedikit garam
- sedikit serbuk lada sulah/ serbuk lada hitam


cara-caranyer :-

- cmpurkan telur, garam dan serbuk lada sulah/ lada hitam - pukul hingga sebati.
- masukkn mee dan sebatikan .- kalau mee byk tp telur kurang, boleh tmbah telur
- then, masukkn dlm kuali leper - buat mcm nak buat telur dadar
- agak2 telur dah masak, angkat
- kalau nak buat byk, better buat kecik2 bentuk telur dadar tu. sbb, kalau x abis, boleh disimpan dan dipanaskan bila nak makan lagi.


Bahan-bahan untuk kuah :-
- 2 ulas bawang putih
- lobak
- sayur campur - kalau sukalah
- sdkt serbuk lada hitam
- 1 sudu tepung jagung dibancuh dengan air - kalau suka kuah pekat, tmbh lg tepung jagung
- 1 cawan air - or berapa byk kuah yg anda ingin buat
- sawi
- sos tiram
- udang, sotong, kerang - apa sajer yg anda suka
- lada cili - ikut berapa pedas yg anda suka


Cara-caranya :-

- tumis bawang putih dan lada cili yg tlah di tumbuk kasar
- masukkan lobak, sayur cmpur, sos tiram, sawi, udang, sotong, kerang.
- gaul smpai sebati dan masak
- masukkn air - tunggu hingga didih
- masukkn cmpuran tepung jagung.
-agak2, kuah dah pekat, angkat.
- jirus atas mee tadi..


nota kaki: sebaiknyer, time nak makan, kuah baru dicampur degn mee..kalau x abis di makan, boleh dismpan...selamat mencuba.....

2 comments:

  1. kak...ni aper kes?rajin semacam je ni...selalu wan nampak resepi kat ntry akak...hehhehe.

    baby dlm perut tu org nyer rajin kot?

    ReplyDelete
  2. kakti.......ia adalah sgt SEDAP skali di pandangan mate..nape xbw g opiz rini???t lau rajin msk kn utk kite erk...feveret tuh...
    nyum..nyum...telan air liur niey...

    ReplyDelete