Tuesday, April 20, 2010

IKAN KERISI MASAK ASAM REBUS




setelah hmpir 6 bulan aku x merasa asam pedas, smlm aku cuba masak dan makan..Alhamdulillah...x kuar balik...he he he...sian asben aku..ngn dia2 sekali dah lama tak makan asam pedas/asam rebus ni...so, smlm, aku masak ikan kerisi masak asam rebus cmpur nenas....nenas dah masak ranum tau....bukan yg muda ganteng lg tu,.,..kali ni aku sajer tgok resepi dari Majalah MIngguan Wanita..


Bahan-Bahan:-
- 3 ekor Ikan kerisi- dibersihkan
- 10 btg Ladang kering - diblender
- 1 biji Bawang Merah - diblender
- 5 ulas bawang putih - diblender
- sedikit belacan - juga diblender
- sedikit asam jawa di cmpur dengan air
- bunga kantan - ni aku x de
- bendi - ni pun aku x de...
- nenas - dihiris nipis2...jgn nipis sgt..agak-agak je...


cara-cara :-
- Panaskan sedikit minyak dan masukkn bahan-bahan yang telah diblender hingga agak garing dan masak..( org2 tua ckp kene tunggu smpai jadi mcm kawah gunung berapi..meletup2 gitu, tandanyer dah masak ).
- Masukkan air asam jawa dan ikan tadi. ( kalau x suka pekat, boleh tmbh air lg )
- Masukkn pula bunga kantan, bendi ngn nenas..
- Perasakan dengan garam...
- Dah siap..bolh makan....
_ senang dan ringkas..



2 comments:

  1. sedap ke siti ikan kerisi ni? tak penah makan la

    ReplyDelete
  2. fara>>sedap gak..tp x lah sesedap ikan merah...he he he...kalau yg besar2 ckt, rasa dia lain ckt...

    ReplyDelete