Sunday, November 16, 2014

BAGAIMANA MENGENAL PASTI GOUT

Bagaimana kita ingin mengenal pasti samada kita di jangkiti gout atau tidak!


APA ITU GOUT?

Gout adalah keadaan yang mana ia dikenali sebagai arthritis metabolik. Ia boleh menyebabkan sakit yang serius dan ketidakselesaan pada sendi seluruh badan. Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk kristal asid urik pada bahagian sendi sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar bergerak, pembengkakan dan inflamasi.

ehsan Mr Google

Asid urik terbentuk daripada pemecahan purin yang terdapat dalam kebanyakn tisu manusia dan makanan. Ia juga adalah hasil pemecahan sel sel tua yang mati berlaku di dalam hati. Kebiasaannya, purin laurt di dalam darah dan dikumuhkan di dalam air kencing.

TANDA TANDA GOUT ;-
* kita akan merasa panas, sakit, bengkak dan kemerahan pada sendi terutamanya sendi kaki.
* Kawasan kulit pada sendi yang terlibat berasa gatal dan mengelupas
* kesakitan yang bermula pada waktu malam dan tidak boleh tidur (sukar untuk tidur )
* demam

selain itu,  sila perhatikan tanda tanda ini :_

 Serangan malam biasanya tanda pertama yang mempunyai gout. Kebanyakan mereka yang terkena  gout akan akan terjaga di tengah malam dengan rasa sakit yang setempat di kawasan tertentu. Ini boleh muncul dalam banyak bahagian badan, termasuk jari, tulang belakang, pergelangan tangan, tumit, siku, pergelangan kaki dan lutut.

Awasi suhu badan anda. Selalunya, demam boleh dirasai di seluruh badan apabila seseorang mempunyai gout. Kadang-kadang, bagaimanapun, demam /suhu yang tinggi akan dirasai pada sendi yang terjejas. Suhu boleh hanya sedikit tinggi (sehingga 99.5 darjah F), tetapi ia perlu ketara.

Beri perhatian kepada warna kulit pada tempat yang merasa sakit. Jika kawasan sekitar sendi yang berwarna merah, maka ia mungkin gout. Kawasan ini juga mungkin membengkak sehingga terdapat banyak keadaan yang menyebabkan kemerahan dan pembengkakan pada sendi.

Beri perhatian kepada beberapa prasyarat gout. Jika anda memakan banyak alkohol, terdapat peluang yang baik anda boleh mendapat gout. Tidak makan buah-buahan dan beri cukup juga telah dikaitkan dengan mempunyai gout. Kekurangan yang serius aktiviti fizikal juga boleh menjadi faktor yang menyumbang kepada mendapat gout. Jika anda mempunyai apa-apa prasyarat ini bersama-sama dengan rasa sakit dan kemerahan setempat, maka ada peluang yang baik anda boleh mempunyai gout. Amerika Afrika dan Kepulauan Pasifik juga lebih cenderung untuk mendapatkan gout daripada kaum-kaum lain, tetapi ia tidak diketahui jika ini adalah disebabkan oleh diet atau genetik.

Semak kadar jantung anda. Gout sering menyebabkan peningkatan kadar degupan jantung seseorang semasa serangan gout. Seseorang yang mengalami serangan gout boleh mempunyai kadar jantung lebih 100 denyutan seminit (BPM). Untuk memeriksa kadar jantung anda, letakkan tengah dan jari telunjuk pada leher anda sama ada ke kiri atau kanan esofagus anda. Sama ada mengira denyutan jantung anda selama 1 minit, atau mengira selama 10 saat dan kemudian kalikan dengan 6.

Beri perhatian kepada tahap tenaga anda. Gout sering menyebabkan kelesuan dan keletihan, yang mungkin disebabkan oleh peningkatan dalam kadar jantung. Sekali lagi, gejala ini boleh berlaku dalam pelbagai keadaan, tetapi jika ia mengiringi sendi bengkak, pedih dan merah, terdapat peluang yang baik ia boleh menjadi gout.



No comments:

Post a Comment

Motivasi Diri

Saya terjumpa satu ayat motivasi ni. Ia bukanlah buku motivasi, tapi dari planner yang dihadiahkan oleh sahabat saya Puan Laila.  Ayatnya da...