Wednesday, November 4, 2009

BERSEDIA MENGHADAPINYA

Hari ahad lepas, masa aku tlong mak aku jaga warung dia, smbil aku tgok tv...tak pasti apa nama rancangan TV tu...tapi, dlm topik motivasi.....kali ni, topiknya "BERPOLIGAMI".....dan org yg memberi motivasi itu adalah seorang yg dibolehkan BERPOLIGAMI" iaitu"LELAKI".

masa mula2 dia cerita pasal kebaikan berpoligami ni, aku ckp dlm hati "alah, dia bolehlah..stkt ckp je...cuba kalau kena kat isteri dia, mcmana penerimaan suami dia"......

tapi, aku teruskan gak mendgar...dan aku perasan, pakcik2 yg tgh ngeteh tu tekun mdgar tajuk yg sangat digemari oleh makluk tuhan yang satu ini....

bila tiba part ustaz tu bercerita atau memberi nasihat bagaimana seorang isteri tu harus memberi respon yang berbeza bilamana si suami memberitahu akan niat yg ikhlas tu...(ikhlas ker?).....

katanyer " kalau seorang perempuan mula menerima akad nikah dr suaminyer, maka dia harus bersedia dgn segala kemungkinan yg akan dia hadapi...tak kiralah atas kesusahan hidupnya, atau kesusahan utk memikat hati keluarga mertuanya, dia harus bersedia.....

begitu juga, isteri harus bersedia sekiranya suami ingin berkahwin lain.....w,pun suami kita baik, sopan, cukup tinggi akhlaknyer, tetap kene bersedia.....w,pun tak bersedia dr mental, tapi bersedialah dari jawapn....

cthnyer: "yang, abg nak kawin lain"......isteri jgn terus naik angin...terus ngamuk2, terus lari rumah, dan paling teruk, terus minta cerai..Nauzubillah......tapi, bersedialah dr jwpan......

cthnyer: "yang, abg nak kawin lain".....tarik nafas panjang2,,,,,jgn biarkan rasa amarah tu menguasai diri..tapi jwblah dengan lembut ...."abg dah pkr masak2?"......pikirlah lagi....pikirlah lagi demi masa depan rumahtangga kita, demi anak2 kita, demi tanggungjwb yg bakal abg hadapi.......pikirlah sedalamnya.....

bila dah berkata demikian, Insya Allah, hati lelaki akan lmbut dan menuruti kata isterinya....

Ingatlah, lelaki bila permintaannya di tentang keras, nescaya akan keraslah hatinya utk medptkan kehendak hati....tapi, bila permintaannya dipertimbangkan ataupun ditolak secara baik, INsya Allah, Allah akan buka hati dan mindanya utk berfikir....


gitulah sikit sbyk yg aku ingt........saje utk buat renungn diri sndiri..tapi, mmg lekat teruslah motivasi kali ni kat ingtan aku.....

8 comments:

  1. it so true nurie.. benda2 camni tah mustahil berlaku dlm hidup kita kan.. thanks for sharing the very good info...

    ReplyDelete
  2. gulpp...tak buleh bayangkan kalau my hubs yang tanya..Nauzubillah...

    ReplyDelete
  3. huhu.. saya tak kuat..saya akui tu..camnelaa kalau jadik kat diri sendirik..

    ReplyDelete
  4. lidasyah>>>tapi, seram juga kalau kene kat diri sndiri...ckp bolh, tapi bila terkena nanti?>...

    umi sufira>>>> ku pun samam mimi...harap2, siti bukan pilihan-NYa utk terima ujian cmni...

    fauzi-maya>>>>samalah kita...ntah cmmanalah situasinyer nanti..siti rasa, mau siti cmpak brg2 kat umah tu...he he he

    ReplyDelete
  5. hm... sy xkan bagi die kawin lain. hehe

    ReplyDelete
  6. sitie>>>siti pun tak mau..siti ckp ngn dia, kalau dia nak kawin juga, dia kene standby document dr siti lak..hik hik..

    hernee>>>Insya Allah...siti harp pun mcm tu...tak mampu rasanya nak tanggung ujian cmtu

    ReplyDelete
  7. Siti...

    Takdelah teruk mana pun poligami ni...banyak gak kelebihan dia cuma dari media2 dan contoh2 yg ada banayk tunjukkkan yg negatif..bagi akak yg berpoligami sama jer alam rumahtangga dengan yg tak berpoligami...apapun semuanya dah tertuliskan?

    ReplyDelete