Friday, November 6, 2009

PROJEK "MEROTI"

wah...pagi tadi membuat roti...tapi, keras ckt deh....mr hubby kata, kalau lmbut skit, dah bolah buka kedai roti...hua hua hua.....oklah..1st time buat kan...nak nguli pun, amik sepruh adunannyer dr resepi..umah ku takde mesin BM tu, so, kuguna jari jemari ku yg lmbut ni,....kui kui kui....

ku bawal bekal 2 biji, hubby pun dua biji...anak dara aku, pg2 buta dah makan sebiji.....nanti ibu buat yg cm kat kedai ye mia...

resepi, ku amik dr MYresepi...amik gmbr still dlm loyang, sbb panas lagi...ha ha ha....agak geseng sbb aku tinggal utk gi mandi manda ngn mia....terlebih set time lak....jadi mcni le rupenyer.....





RESEPI OELH YANI (MYRESEPI )

minta izin C & P yerk....:p

Bahan-bahan ( 12 biji )

  • 120ml susu segar
  • 50g telur
  • 300g tepung roti
  • 1 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula
  • 60g butter
  • 1 sudu kecil dry yeast
  • ******************
  • 12 btg sosej
  • sos tomato/cili
  • mayonis
  • telur untuk sapu

Cara-cara

Masukkan semua bahan di atas bertanda (**) ke dalam breadmaker. On kan tunggu siap.
Bila dah siap. Keluarkan dari breadmaker. Tumbuk-tumbuk untuk keluarkan angin.

Bahagikan kepada 12 bahagian. Rehatkan 10 minit

Ambik sebiji roti. Buat bentuk panjang lebih kurang 30cm.

Pada bahagian hujung, buat leper sebagai tempat penyambung

Kemudian sambungkan pada bahagian hujungnya

Letakkan sosej pada bahagian tengah. Ulang langkah 4-6 sampai habis.

Biar naik 2 kali ganda. Kemudian sapukan dengan telur
Bakar pada suhu 180C selama 10 minit. Kalau roti belum nampak perang, biarkan dalam oven selama 5-6 minit selepas bakar sebelum dibawa keluar dr oven.

Keluarkan roti dari oven dan sejukkan. Bila nak makan bolehlah letak sos dan mayonis.


9 comments:

  1. siti.. ok arr tu.. jadi gak tu.. zaza dulu penah gak wat sekali, tapi camtuh la.. 'membatu'.. hahaha.. tak taw la saipa, maybe sbb tak perap lama dan xtguu roti naik betul2 kot.. hehehe.. sampai la nih tak pernah buat dah pun.. tggu ada BM la pulak baru buat heheh..:)

    psstt: tgh duk survey2 BM nih..

    ReplyDelete
  2. hernee>>>mukanyer je cm kat kedai..tang rasa.....jauh skali..ha ha ha...

    zaza>>>>.ha;ah;aj//siti pun tgh survey2..tapi kat area kulai ni, cm tak de je...hu hu hu....

    usaha tangga kejayaan tau...hik hik...siti nak try buat sebb anak dara sorang tu, suka makn roti..tiap2 hari kene beli roti gardenia yg perisa coklat tu

    ReplyDelete
  3. wahh
    kak ni leh war bisnes nih..
    dah sebiji mcm kat kedai..
    hihi...pos skit sini..

    ReplyDelete
  4. wahhh jadi la kak..akak memang power la kak..sebijik cam ket kedai...

    power la kak

    ReplyDelete
  5. salam... jeles jeles bila lagilah nak rajin macam siti ni asik rajin ke kedai roti jer.

    ReplyDelete
  6. mama uzma>>>>sebiji je yg mcm kat kedai...ha ha ha..rasa dia kurenglah....

    wan>>>power aper?power ranges?..hik hik hik....

    naz_ilyn>>>ni rajin sbb anak dara tuelah...dr dia mkn air tgn "gardenia" tu, bek dia mkn air tgn kita....hik hik

    ReplyDelete
  7. menjadi ah tu...xde breamaker camne nak wat :(

    ReplyDelete
  8. Tumpang tengok gambar roti ajerla...nak buat tak pandai..ehehe,,,

    ReplyDelete