Wednesday, November 4, 2009

KETAM MASAK LEMAK*update resepi"



pergh....bercinta betul time nak makan ketam ni, penat rasanyer..hik hihk...tapi, bila sesekali berbelnja mewah tuk penuhkan perut, rasa berbaloi baloi kalau bila masak, sedap pulak...ha ha ha...tekan lift ni tau....

tapi, rege ketam ni, buat aku pejam mata je time byr....sekilo rm18 tau....beli pun tiga ekor je...seb baik besor.....bolehlah utk lpeaskan kempunan...he he he..

RESEPI

Bahan-bahan:-

* Ketam - of courselah...hik hik hik
* lada kering 2 btg - ikut citarasa
* 2 inci kunyit hidup
* 3 biji bawang merah
* 2 ulas bawang putih
*sekeping asam keping
* 2 btg serai
*Daun kunyit - ikut citaras..x nak ltk pun tak pe
* santan - ikut byk mana nak kuahnya
* sedikit air - dlm 1 cwn


CARA MEMASAK :-
* lada kering, bawang merah, bawang putih, halia ngan kunyit idup diblender dan ditumis.
* tumis smpai naik bau dan masukkan sedkit air.
* Bila dah didih, masukkn ketam...
* BIla ketam dah bertukar warna, bolehlah masukkan santan, asam keping dan serai.
* Perasakan dengan garam....




7 comments:

  1. ha'ah.. baru jek smlm mkn ketam msk lemak cili api.. sampai pijar² bibir nka ngesip sepitnya.. mmg sedap.. bila tgk gambar kt blog siti ni, macam terasa² pulak kat tekak.. hahahhahah..

    ReplyDelete
  2. mhlnye siti..ktam pe bunga ke?pakcik hernee jual rm10 kot..plk mhl rm15..

    kecur tngok ketam..fav ni..

    btw, warna template blog ni same warna ketam msk lemak..hehehehe

    ReplyDelete
  3. sdpnya nampk tu... nurie wat entri resepi boleh.. heheh :-D

    ReplyDelete
  4. ketam ni sedap memang sedap rasanya tapi bila nak makan punya la leceh.saya belum pernah sekali masak ketam ni.maklum la,tak pandai nak siang hehehe

    ReplyDelete
  5. umi nawfal>>>>terasa eh?..hik hik...tapi mmg sedapkan....

    hernee>>>apa nama ketam ntah..ni pun beli kat kip mart kota tinggi...kalau kip mart tampoi, murah ckt kot...mntglah jauh dr pantai, dia caj mahal pulak..

    lidasyah>>nanti siti ltk yek....

    jieda>>> ku pun, hubby ku yg siang....ha ha ha ha

    ReplyDelete
  6. pehh lagi sedap, ketammmmmmmmmm. lapaq ketammm

    ReplyDelete
  7. huhuhu dah lama x makan ketam coz hBy x berapa suke & malas nak ngelola time makan

    ReplyDelete