Thursday, May 7, 2009

KEPALA IKAN MASAK KARI






Jangan terkejut tgok kepala ikan ni....ni lah hasil dr tangkapan mr hubby hari tu...kepala ni dah lama dok dlm peti sejuk tu...dok pkr, apalah naka masak ngn kepala ikan tu...nak masak kari, eden tak reti.....so, masak jelah asam pedas.......rasa ikan ni, mmg best....lbh mcm ikan siakap...tapi, tekstur dia mcm lembut2 je gitu.....so, layan resepi.....



Bahan :~

~ Kepala ikan...kalau tak de, tkr ikan biasa jelah...

~ lada kering yg dah dikisar.

~ 1 biji bawang besar

~ 4 biji bawang putih.

~ 2 cm halia.

~ Sekeping asam keping.

~ 2 sudu lada hitam.

~ 3 biji buah keras.

~ 2 cm kunyit.

~ sdikt asam jawa yg direndam ngn air.

~ bunga kantan

~ daun kesum....ikut selera...





Cara-caranyer :-

* Bawang putih, bwg besar, halia, lada hitam, kunyit dan buah keras di

blneder halus.

* tumis bahan kisar ni smpai naik bau wangi.....baru masukkan lada

kering yg dah dikisar.

* masukkan juga asam keping.

* Agak2 lada dah masak, masukkan ikan......sebatikan ngn lada, baru masukkan air....agak2lah berapa byk kuah yg kita nak.....

* sementara didih, masukkan bunga kantan, daum kesum dan garam.

* Perasakan garam dah ok ke tak...

* tunggu didih dan tgok ikan dah masak ke belum, baru masukkn air asam jawa....

*....tadaaaaaaaaaaaaaaaa.......siap.....



3 comments:

  1. alamak lamanya x makan asam pedas dapur pun dah lama x berasap..xleh makan pedas sgt dah ni huhuhu saje wat kecurkan

    ReplyDelete
  2. Amboi sedapnya...hihi...err nanti datang blog kutip award eh!:)

    ReplyDelete
  3. mummy>>>> aku saje jamu matamu...hik hik...

    mimi>>>ok...eden dtg skrg gak gi kutip award tu...

    ReplyDelete

SELAMAT PAGI! SARAPAN PAGI YANG RINGKAS

Hai, Assalamualaikum dan selamat pagi!. dah sarapan?  biasanya Nurie hanya sarapan ringkas je setiap pagi sebab anak anak bersekolah dan ...